Mikael Ericson wordt de nieuwe CEO van Lindorff en Intrum Justitia na sluiting van de transactie

Persbericht   •   jun 09, 2017 13:53 CEST

Mikael Ericson

De Raad van bestuur van Intrum Justitia AB heeft besloten dat Mikael Ericson de CEO en van het gefuseerde Intrum Justitia AB en Lindorff zal worden. Het besluit is op 7 juni 2017 genomen in overeenstemming met de voorgestelde nieuwe bestuursleden die genomineerd zijn door het Nomination Committee.

Erik Forsberg, de huidige CFO van Intrum Justitia, zal zijn functie als CFO blijven bekleden nadat de bedrijven zijn gefuseerd.

-Mikael Ericson’s ervaring en expertise, gecombineerd met de continuïteit die hij zal bieden, maakt hem uitermate geschikt om het samengevoegde Intrum Justitia en Lindorff te leiden. Het gecombineerde bedrijf zal haar voordeel behalen door de kansen de fusie biedt, in zowel groei en de uitbreiding binnen de Credit Management Services industrie, zei Lars Lundquist, Chairman of the Board of Intrum Justitia.

In november 2016 hebben Nordic Capital VIII, op dit moment de indirecte grootaandeelhouder van Lindorff, en de Board van Intrum Justitia aangekondigd de twee bedrijven te willen fuseren. Het gecombineerde bedrijf zal de grootste speler zijn in de Credit Management Services industrie en zal opereren in 23 landen met ongeveer 100 000 opdrachtgevers die werkzaam zijn in verschillende industrieën.

- We hebben het geluk gehad de keuze te mogen maken tussen twee uitermate geschikte kandidaten die zowel de ervaring als de skills hebben. We kijken ernaar uit om samen te gaan werken met Mikael wie van beide bedrijven één entiteit moet maken wanneer de fusie een feit is. Ik zou graag van deze gelegenheid gebruik willen maken om mijn oprechte dank te uiten naar Klaus-Anders Nysteen voor de geweldige prestatie die hij geleverd heeft om Lindorff naar een hoger niveau te brengen wat betreft de uitbreiding en verbetering vab diensten, zei Kristoffer Melinder, Managing Partner NC Advisory AB, adviseur voor de Nordic Capital Funds.

- Ik ben toegewijd aan het succes van deze combinatie. Samen met de professionele en gemotiveerde mensen van zowel Lindorff als Intrum Justitia, heb ik het genoegen gehad om de afgelopen zes maanden een stevig platform te creëren voor het komende integratieproces. Realiserend dat het een teamprestatie gaat worden om de volledige potentie van het gecombineerde bedrijf te benutten en een team waar ik trots op ben te mogen leiden wanneer de fusie rond is, zegt Mikael Ericson.

Zowel Mikael Ericson als Klaus-Anders Nysteen zullen CEO’s blijven van beide bedrijven tot de deal rond is. Daarna is het voorgenomen dat Klaus-Anders Nysteen Senior Advisor zal worden voor de Nordic Capital Funds.

De fusie is op dit moment in afwachting van de concurrentie vrijstelling van de Europese Commissie. De uitspraak wordt verwacht op 12 juni 2017. De transitie verwacht te worden gesloten tijdens het tweede kwartaal van 2017 zoals voorheen gecommuniceerd.

Mikael Ericson is directeur van Intrum Justitia sinds maart 2016 en heeft verschillende Senior functies bekleedt in de financiële sector in de afgelopen 30 jaar. Hij was directeur van Handelsbanken Capital Markets en President van Carnegie Investment Bank. Voordat hij bij Intrum Justitia ging werken, was hij Head of International Banking bij Danske Bank.

Erik Forsberg is sinds november 2011 werkzaam bij Intrum Justitia. Naast CFO van PR software bedrijf Cision, heeft hij ook functies bekleed als CFO, Group Treasurer en Business Controller bij verschillende bedrijven.

Over Lindorff:

Al sinds 1898 helpt Lindorff haar klanten met hun credit management. Op dit moment heeft Lindorff 4400 medewerkers en is zij gevestigd in 12 Europese landen.

Nordic Capital Fund VIII heeft een meerderheidsbelang binnen Lindorff. Lindorff verleend de volgende diensten: het servicen en kopen van credit management portfolio’s, incasso en payment & facturatie services. In 2016 had Lindorff een omzet van EUR 647 miljoen (2015 EUR 534 miljoen). Meer informatie vindt u op onze website www.lindorff.nl.

Over Intrum Justitia:

Intrum Justitia biedt een breed scala diensten aan zoals het aanschaffen van vorderingen die zij ontwerpen om de cashflow van klanten en de winstgevendheid op de lange termijn te verbeteren.

Intrum Justitia is opgericht in 1923 en heeft 4200 medewerkers in 21 markten. De omzet in 2016 bedroeg 6.1 miljard Zweedse Kronen. Intrum Justitia staat beursgenoteerd op de Zweedse Nasdaq Stockholm sinds 2002. Meer informatie vindt u op www.intrum.nl.

Over Nordic Capital:

Nordic Capital private equity fondsen hebben geïnvesteerd in Mid-market bedrijven in voornamelijk de Nordic regio’s sinds 1989. Door toegewijde eigenaren te zijn en door gericht te zijn op strategische ontwikkelingen en operationele verbeteringen creëert Nordic Capital meerwaarde in haar investeringen. Nordic Capital investeert in bedrijven uit Noord Europa en doet internationaal geselecteerde beleggingsmogelijkheden. Het meest recente fonds van Nordic Capital is het Nordic Fund VIII met een toegezegd kapitaal van 3.5 miljard euro, wat hoofdzakelijk afkomstig is van internationale intentionele investeerders zoals pensioenfondsen. Nordic Capital Funds is gevestigd in Jersey, Channel Islands en worden geadviseerd door de NC Advisory entiteiten in Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, Germany en Groot Brittannië. Meer informatie over Nordic Capital is te vinden op www.nordiccapital.com.

Opmerkingen (0)

Opmerking toevoegen