Jongeren geven 25% meer uit bij online fashionshops

Persbericht   •   jul 14, 2016 10:20 CEST

Elk half jaar analyseert betaaloplossingsbedrijf Klarna het online koopgedrag van Nederlandse fashionshoppers op basis van geanonimiseerde interne data. Vergeleken met de vorige Klarna Online Fashionmonitor zijn er verscheidene verschuivingen te zien. Countrymanager Klarna Nederland Robert Bueninck: “De groep 26- tot 45 jarigen blijft een aantrekkelijke doelgroep als je kijkt naar hoe vaak ze kopen en wat ze uitgeven, maar daarbij moeten we de jongeren niet uit het oog verliezen. Die zijn met een flinke opmars bezig. Ook opmerkelijk is dat mannen 20% meer uitgeven. In het algemeen blijft online shopping in fashion sterk groeien. We merken de aantrekkingskracht van eenvoudig en betrouwbaar online shoppen ook als bedrijf. In Nederland is het aantal betalingen via Klarna sinds januari bijna verdubbeld. Internationaal groeien we erg snel. CNBC plaatste Klarna dan ook in de top 10 most disruptive companies van de wereld, samen met onder meer Uber en Airbnb.

Meer dan 50% aankopen tijdens werk

Waar vorig jaar het begin van de week overduidelijk hèt moment was om online fashion te shoppen, is dat in 2016 tot nu toe vrijwel gelijk gebleven, met de woensdag nipt bovenaan. Ook het tijdstip waarop we shoppen is afgevlakt. Eerder was een duidelijke kooppiek na de werklunch te zien. Nu blijkt bijna 20% van de aankopen tussen 20.00 en 22.00 uur plaats te vinden. Ondanks die afvlakking, betalen werkgevers nog steeds flink mee: meer dan de helft van alle online fashionshopping vindt plaats tijdens kantooruren. Vorig jaar was dit ‘slechts’ 40%.

Brabant rent naar de online shop

Almere prolongeert haar koppositie. Maar de modebewuste Brabanders hijgen de stad in de nek. Breda verschijnt plots in de top vijf - met een tweede plek - gevolgd door Tilburg. Wellicht een teken dat de online winkelstraat een grotere aantrekkingskracht heeft.

Big spenders

De leeftijdsgroepen die het vaakst online fashion kopen blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige online fashionmonitor met op de eerste plaats de 26-35-jarigen. Zij stegen 15% en zijn goed voor 28% van het aantal aankopen. De nummers twee en drie zijn goed voor respectievelijk 24 en 20% van de aankopen. Sinds het begin van de Klarna Online Fashionmonitor geeft de groep 36-55 jarigen het meest uit bij het online fashion winkelen. Er zijn echter wel verschuivingen: de grootste stijgers in uitgaven zit bij de jongere groepen. De shoppers tot 26 jaar geven 25% meer uit dan een jaar geleden en de 26-35-jarigen 12% meer.

Over Klarna

Klarna werd in 2005 in Stockholm opgericht met het idee om betalen te vereenvoudigen. Dit doen we door consumenten aankopen eerst te laten ontvangen voor ze deze afrekenen. Tegelijkertijd nemen we de potentiële krediet- en frauderisico's van de webwinkelier over. Op dit moment is Klarna één van de snelst groeiende bedrijven in Europa.

In 2014 bundelden Klarna en SOFORT hun krachten en vormden ze de Klarna Group, Europees marktleider op het gebied van alternatieve online betalingsoplossingen. De Klarna Group heeft meer dan 1.400 medewerkers en is actief op 18 markten. We bedienen meer dan 45 miljoen consumenten en werken samen met 65.000 webwinkels. Ons doel is om 's werelds meest favoriete betaalmethode te worden.