Klarna BV

Valentijnsdag zorgt voor 500 procent stijging in online bloemenverkoop

Persbericht   •   feb 13, 2013 12:00 CET

Amsterdam, 13 februari 2013 - De dag voor Valentijnsdag worden bijna zes keer zoveel bloemen verkocht ten opzichte van een gewone dag in januari en maart. De verkoopaantallen van de ‘liefdesboeketten’ zijn in Europa met ruim 500 procent gestegen. Dit blijkt uit recente cijfers afkomstig van Klarna, aanbieder van online betaalsystemen voor de e-commerce. De cijfers zijn gebaseerd op de statistieken uit 2012 van online bloemenverkoop in de volgende zeven Europese landen: Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Duitsland, Nederland en Oostenrijk.

"Online shoppen, oftewel e-commerce, groeit in alle marktsegmenten. Valentijnsdag is één van de drukste dagen van het jaar waarin veel online aankopen worden gedaan. Bloemen staan deze dag in de top 10 van best verkopende producten in de e-commerce. Enkele jaren geleden was het nog ondenkbaar om een Valentijn te verrassen met bloemen die online gekocht waren. Deze sterke groei laat zien dat bijna elke sector kan profiteren van e-commerce”, aldus Henrik Nilsmo, Country Manager van Klarna Nederland.

Over Klarna

Klarna is in 2005 in Zweden opgericht door - toentertijd studenten - Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth en Victor Jacobsson. Inmiddels is Klarna Europees marktleider op het gebied van factuurgebaseerde betaaloplossingen voor de e-commerce. Meer dan 15.000 webshops in Duitsland, Nederland, Zweden, Noorwegen, Oostenrijk,  Denemarken en Finland hebben Klarna als betaalmethode geïntegreerd. De diensten van Klarna (Klarna Factuur en Klarna Account) zijn tot nu toe door meer dan acht miljoen consumenten gebruikt. Bij het bedrijf werken momenteel 800 medewerkers. In 2012 heeft Atomico aandelen in Klarna verworven, Klarna ontving eerder al financiële steun van Sequoia Capital, DST Global en General Atlantic.

www.klarna.nl / www.twitter.com/KlarnaNL / www.facebook.com/KlarnaNederland