Juryleden Sony World Photography Awards 2019 bekendgemaakt

• 2020 Juryleden van toonaangevende musea, beurzen en festivals
  • Juryleden bieden advies aan inzenders
  • Deelname is gratis via www.worldphoto.org/swpa
  • De 2020-editie bevat vier nieuwe initiatieven die wereldwijde bekendheid geven
  • De tentoonstellingen van 2019 reist naar Italië, Duitsland, Mexico, Frankrijk & Japan
  • Nieuwe afbeeldingen voor publicatie te vinden op www.worldphoto.org/press

De juryleden van de 2020 Sony World Photography Awards zijn vandaag bekendgemaakt door de World Photography Organisation. Om deze gelegenheid te vieren is een selectie inzendingen voor de Open categorie vrijgegeven. Ook heeft de nieuwe jury een aantal tips voor de deelnemers. De 2020-jury is samengesteld uit een experts van toonaangevende musea, beurzen en festivals. De Awards bieden een platform voor de winnende en fotografen om bekendheid en erkenning te krijgen.

De jury’s voor Professional categorieën bestaat uit de volgende experts uit de fotografie-industrie:

• Claudi Carreras Guillén - Onafhankelijk curator, redacteur en cultureel manager
  • Touria El Glaoui - Founding Director van 1-54 Contemporary African Art Fair
  • Katie Hollander - Directeur Annenberg Space for Photography
  • Gwen Lee - Directeur Singapore International Photography Festival
  • Brent Lewis - fotoredacteur bij de The New York Times / medeoprichter Diversify Photo
  • Voorzitter: Mike Trow - redacteur, fotograaf, producent

De Open en Jeugdwedstrijden worden beoordeeld Gisela Kayser, directeur en artistiek directeur bij Freundeskreis Willy-Brandt-Haus e.V., Berlijn. Tim Clark, curator, schrijver en Editor in Chief van 1000 Words maakt de 2020-jury compleet als voorzitter van de wedstrijd voor studenten.

Deadlines en aankondigingen

29 november 2019 – Student Focus

7 januari 2020 – Open en National Awards

14 januari 2019 – Professional

Elke laatste dag van de maand van juni tot december 2019 – Youth

De eerste van de shortlists zal op 4 februari 2020 worden bekendgemaakt. Al het werk wordt anoniem beoordeeld. De editie van 2019 ontving 327.000 inzendingen uit 195 landen.

Nieuwe onderdelen voor de 2020 editie

De Sony World Photography Awards blijven evolueren en ontwikkelen om fotografische gemeenschappen over de hele wereld met elkaar in contact te brengen. De 2020-editie zal daarom vier nieuwe onderdelen krijgen.

Allereerst wordt het werk van Latijns-Amerikaanse fotografen gevierd met een nieuwe Latijns-Amerikaanse professionele Award. Deze staat open voor alle fotografen uit Latijns-Amerikaanse landen die deelnemen aan de professionele competitie van 2020. De winnaar en geselecteerde finalisten ontvangen digitale apparatuur van Sony en krijgen in 2020 een tentoonstelling van hun werk in Mexico.

Ga voor meer informatie naar www.worldphoto.org/latin-america-professional-award

In samenwerking met Sony China hebben de Awards ook de China National Student Photography Award gelanceerd. Deze nieuwe wedstrijd staat open voor alle academische instellingen op het Chinese vasteland met fotografieopleidingen en is bedoeld om de volgende generatie fotografen te erkennen.

Meer informatie op www.worldphoto.org/china-national-student-photography-award

Voor jonge fotografen in de leeftijdscategorie van 12-19 jaar bieden de Awards meer mogelijkheden. Fotografen worden nu uitgedaagd om tot drie beelden per maand in te sturen rond verschillende thema's. Van juni tot december wordt elke maand één winnaar gekozen die mee doet voor de titel van ‘Jeugdfotograaf van het jaar’.

Tot slot is er een nieuw Milieucategorie geïntroduceerd in de Professionele competitie. Dit als erkenning voor het groeiende belang van dit onderwerp in zowel de beeldende kunstfotografie als de fotojournalistiek.

De reizende tentoonstelling van 2019

Het werk van de winnende en geselecteerde fotografen uit 2019 blijft het publiek wereldwijd inspireren.Na de tentoonstelling in Londen opende de expositie haar deuren in Spanje en Korea. De tentoonstelling zal nog te zien zijn in Japan, Frankrijk, Italië en Duitsland. Voor het volledige reisschema kunt u terecht op www.worldphoto.org/sony-world-photography-awards/travelling-exhibition

Sony Corporation is een creatief entertainmentbedrijf met een duurzame technologische basis. Van game- en netwerkservices tot muziek, films, elektronica, semiconductors en financiële diensten - het doel van Sony is om de wereld te verrijken met emotie via creativiteit en technologie. Voor meer informatie, bezoek: http://www.sony.net