Open Competitie 2020: Winnaars per categorie en shortlist aangekondigd

De World Photography Organisation kondigt de winnaars per categorie en shortlist aan in de Open competitie van de Sony World Photography Awards 2020. Hierbij komen de beste alleenstaande foto’s van 2019 aan bod.

Meer dan 100 fotografen kwamen in de shortlist van de 2020 competitie samen met de 10 winnaars per categorie. Elke winnaar ontvangt de nieuwste digital imaging producten van Sony om hun visie te ontwikkelen. Zij zullen de wedstrijd verder aangaan voor de Open Fotograaf van het Jaar titel en een prijs van 5,000 dollar.

De tien winnaars per categorie zijn:

ARCHITECTUUR

Rosaria Sabrina Pantano (Italië) met Emotional Geography, een zwart-witte afbeelding met 38° Parallelo, en een pyramide-vormige sculptuur van Mauro Staccioli, welke staat voor het exacte punt waar de geografische coördinaten het 38e parallel.

CREATIEF

Suxing Zhang (China Hoofdland) met Knot, een portret van een jonge vrouw met een collage van symbolische elementen. Deze zwart-witte foto is onderdeel van de serie Hua (wat “bloem” betekent in het Chinees), in welke bloemen gezien worden als een metafoor van vrouwelijkheid.

CULTUUR

Antoine Veling (Australië) met Mark 5:28, een foto die het moment vastlegt wanneer het publiek uitgenodigd wordt om te dansen op het podium tijdens het Iggy Pop concert in het Sydney Opera House op 17 April 2019. De afbeelding laat Iggy Pop zien met een menigte van dansende fans, terwijl een vrouw hem probeert aan te raken en een podium-assistent bezig is met mensen op afstand te houden. Deze scene, die vergelijkbaar was met een Caravaggio schilderij, roept een Bijbelse passage op: Want zij dacht, “Als ik slechts zijn kleding aanraak, ben ik genezen.” (Mark 5:25-34, lijn 28).

LANDSCHAP

Craig McGowan (Australie) met Ice Reflections, een afbeelding van een eenzame ijsberg, die zich bevindt tegen de fjordmuren in Northeast Greenland National Park. De ijsberg en landschap daaromheen zijn perfect weerspiegeld in het heldere water van de rivier. Dit resulteert in een schilderachtige en abstracte foto.

MOTIE

Alec Connah (VK) met Going Down!, een herinnering van het moment waarbij de vier koeltorens van Ironbridge Power Station in Shropshire werden afgebroken op 6 December 2019.

NATUURLIJKE WERELD & DIEREN IN HET WILD

Guofei Li (China Hoofdland) met Tai Chi Diagram, gefotografeerd in Botswana, laat twee cheeta’s zien die elkaar likken en schoonmaken na een succesvolle jacht – hun positie in het frame lijkt op de vorm van een Yin en Yang symbool.

PORTRET

Tom Oldham (VK) met Black Francis, een zwart-wit portret, van origine gefotografeerd voor MOJO Magazine, van Pixies frontman Charles Thompson (aka Black Francis). Tijdens het benaderen van de opdracht, Oldham, een ervaren portretfotograaf, was zich pijnlijk bewust van de vele fotoshoots Thompson heeft gedaan. Hij vroeg hem om zijn frustratie van het proces te erkennen. Dit resulteerde in een foto waarbij de zanger met zijn handen in het gezicht graaft. Dit was het perfecte gebaar en dit werd de leidende afbeelding voor het artikel.

STILLEVEN

Jorge Reynal (Argentinië) met A Plastic Ocean, een foto van een dode vis die lijkt adem te happen in een plastic tas. De afbeelding heeft als doel om de impact te weergeven op onze oceanen van de crisis van plastic pollutie.

STRAAT FOTOGRAFIE

Santiago Mesa (Colombia) met Colombia Resiste, een foto van een protest in de stad Medellín, waar arbeiders en straatverkopers aan een demonstratie deelnamen toen de mobiele eenheid van Medellín hen verspreidde. Deze demonstratie is een van velen die recent in Latijn-Amerika gehouden zijn wegens de stijgende levenskosten, ongelijkheid, en gebrek aan kansen.

REIZEN

Adrian Guerin (Australië) met Riding a Saharan Feright Train, een afbeelding die genomen is vanaf de bovenkant van het achterste rijtuig van de ijzerertstrein in Mauritanië. Op dat moment maakte deze zijn 700 km lange reis van de kustplaats Nouadhibou naar de Sahara-wildernis van Zouérat. Met zijn 2.5 km in lengte, is dit een van de langste treinen ter wereld die meer dan 200 wagens gevuld met stenen transporteert.

Opvallende afbeeldingen van de shortlist van dit jaar zijn Pinball Pier van Stephen Tomlinson (VK, Architectuur), het vanuit vogelperspectief afgebeelde Brighton Pier, verlicht in de schemering; ; Metamorphosis van Stanislav Stankovskiy (Russische Federatie, Creatief), een filmisch beeld van autolichten die de duisternis verlichten op een mistige nacht; Rivers van Or Adar (Israël, Landschap), een blik van bovenaf op het netwerk van rivieren en kreken in een moerasgebied bij Venetië, Italië; That’s Nothing to Laugh About van Adam Stevenson (Australië, Natuurlijke Wereld & Dieren in het Wild), een foto van een eenzame kookaburra op een verbrande boomtak, welke de schade onderzoekt die is achtergebleven na een van de vele verwoestende bosbranden die Australië in zijn greep hadden; en Mother Love van Ottavio Marino (Italië, Portret), een aangrijpende illustratie van de diepe banden die bestaan tussen een moeder en haar kind.

De Open Competitie van dit jaar werd beoordeeld door Gisela Kayser, algemeen directeur en artistiek directeur, Freundeskreis Willy-Brandt-Haus e.V., Berlijn.

Winnende en op de shortlist geplaatste afbeeldingen worden gevierd op de online kanalen en platforms van de World Photography Organisation met speciale inhoud, waaronder video's, presentaties en Q&A's. Dit volgt op de annulering van de Sony World Photography Awards 2020-tentoonstelling vanwege de huidige pandemie.

Als reactie op recente evenementen heeft de World Photography Organization ook de Stay Connected-pagina gelanceerd, met een gevarieerd programma van online initiatieven, activiteiten en bronnen die tot doel hebben het publiek en de fotografen te bemoedigen en inspireren die tijdens de Awards van dit jaar zijn erkend.

OPEN COMPETITIE 2020 WINNAARS PER CATEGORIE EN SHORTLIST

Muriel Vekemans, België
Emma Williams, Verenigd Koninkrijk
Lior Yaakobi, Israël