Flinke stijging toerisme naar Scandinavië

Persbericht   •   jun 02, 2016 10:06 CEST

Flinke stijging toerisme naar Scandinavië

Het toerisme naar Denemarken, Noorwegen en Zweden zit nog steeds in de lift, blijkt uit de cijfers over 2015 van de drie toerismebureaus in ons land. Het jaar daarvoor werd ook al een flinke toename geconstateerd van Nederlandse overnachtingen in Scandinavië en deze trend zet zich ook dit jaar vol vertrouwen voort, zo blijkt uit de eerste cijfers van dit kwartaal.

Denemarken: Na recordjaar wederom forse toename Nederlandse vakantiegangers
Denemarken telde vorig jaar ruim 1,1 miljoen Nederlandse overnachtingen, een stijging van 12,1% ten opzichte van 2014, dat al een recordjaar was voor de Deense toerismesector.

Nederlandse gasten verblijven het liefst op bungalowparken (+56,8%) en in vakantiehuizen (+17,3%), veelal aan de Deense kust.

De maanden april-mei, waarin de meivakantie valt, vertoonden opnieuw een forse stijging: 24,9%. In deze typisch Nederlandse schoolvakantieperiode kiezen steeds meer gezinnen voor een vakantie in het kindvriendelijke Denemarken.

Zuid-Denemarken blijft met ruim 276.000 overnachtingen (+12,3%) de populairste regio van Nederlandse vakantiegangers. Het LEGOLAND Billund Resort is hier een van de grootste trekpleisters; het gezinsvakantieparadijs toonde een stijging van 20,3%. Maar ook het Deense Waddengebied, inclusief het Vikingstadje Ribe dat in 2014 werd uitgeroepen tot Mooiste Stadje van Europa, toonde een flinke toename, van 23,4%.

Midden-Jutland was met ca. 120.000 overnachtingen de regio met de grootste stijging in 2015: +18,7%. Hier ligt het Deense Merenhoogland, de streek Djursland met Nationaal Park Mols Bjerge, en Aarhus, de tweede stad van Denemarken, die in 2017 Culturele Hoofdstad van Europa is en Europese Regio van de Gastronomie.

De verwachting is dat 2016 wederom een uitstekend toerismejaar wordt voor het Deense eilandenrijk; het eerste kwartaal toont al een stijging van 11,8% ten opzichte van vorig jaar.

Noorwegen: Na positief jaar nog meer overnachtingen in eerste kwartaal 2016
De meest recente toerismecijfers voor Noorwegen laten een gezonde toename in het aantal overnachtingen zien. Zo was in 2015 al een stijging van 5% in het aantal overnachtingen vanuit Nederland ten opzichte van het jaar daarvoor geconstateerd. Ook het eerste kwartaal van dit jaar laat een positieve beweging zien. Noorwegen zag dit jaar tot en met maart maar liefst 60.606 overnachtingen vanuit Nederland, een stijging van 18,4% ten opzichte van vorig jaar. De meeste overnachtingen werden ingevuld met een hotelovernachting gevolgd door overnachtingen in de karakteristieke ‘hytter’ (hutten). VisitNorway ziet in het eerste kwartaal de grootste toename van overnachtingen in Noord-Noorwegen (+59%) vanwege het Noorderlicht-toerisme en een toename in Fjord Noorwegen (+23%) en Østlandet (Oost-Noorwegen) (+14%) vanwege het toenemende ski-toerisme.

Zweden: Record aantal buitenlandse toeristen voor Zweden in 2015
Nooit eerder was Zweden zo’n populaire bestemming voor internationale toeristen. In 2015 steeg het aantal toeristen naar Zweden met 10,5 procent. De meeste toeristen kwamen uit Noorwegen, Duitsland en Denemarken. Dit blijkt uit cijfers van het Zweedse Bureau voor de StatistiekSCB en Tillväxtverket.

Na Noorwegen, Duitsland en Denemarken volgt Groot-Brittannië en daarna volgden de Nederlanders die Zweden het meeste bezochten. In 2015 waren er 658.296 Nederlandse gastnachten ten opzichte van 612.236 in 2014. Dat is een stijging van 7,5%. De meeste mensen kozen voor een verblijf in een hotel of op een camping (huisje, caravan of tent). De cijfers van het eerste kwartaal in 2016 laten 55.429 overnachtingen zien in Zweden. Dat is een stijging van 0,1 % ten opzichte van vorig jaar. Zweden is bij uitstek een zomerbestemming voor gezinnen met kinderen. De piek van het aantal gastnachten in Zweden ligt daarom in de zomermaanden.

VisitNorway is het toerismebureau voor Noorwegen en profileert het land als een toeristische bestemming. De focus hierbij ligt op het zomerseizoen (incl. wandelen, fietsen, vissen) en in het winterseizoen op de Noorderlichtervaring en skiën. Innovation Norway is het meest belangrijke instrument van de Noorse overheid omtrent innovatie en ontwikkeling van het toerisme, de handel en de industrie. Het bedrijf wordt gefinancierd door de Noorse overheid en het Noorse bedrijfsleven.

Bestanden in de bijlage

PDF-document