Henrik Ibsen’s Peer Gynt viert 150e verjaardag

Persbericht   •   dec 19, 2017 13:12 CET

Peer Gynt - Bård Gundersen/peergynt.no

Op 14 november 2017 vierde Noorwegens beroemdste theaterstuk Peer Gynt, geschreven door Henrik Ibsen, zijn 150e verjaardag. Om dit 150-jarige jubileum te vieren componeerden vier Noorse muziektalenten hun eigen interpretatie van de muziekstukken die Edvard Grieg voor het stuk schreef. Muzikanten Unge Ferrari, Fight the Fight, Øyunn en Drippin werkten mee aan een ware “culture clash” met de klassiek componist en pianist Edvard Grieg. De stukken ‘Morning mood’, ‘In the hall of the mountain king’ en ‘Anitras dance’ zijn in een eigentijds nieuw jasje gestoken.

Het jubileum werd afgelopen zomer al gevierd in het Gudbrandsdal, tijdens het Peer Gynt festival in Vinstra. Bos, water en steile heuvels vormen het perfecte toneel voor het jaarlijks terugkerende festival, in het gebied waar Ibsen zich liet inspireren voor zijn dramatische theaterstuk.

Henrik Ibsen’s Peer Gynt werd uitgegeven in 1867, maar het theaterstuk werd pas negen jaar later opgevoerd in het Christiania theater in Oslo. Sindsdien zijn er talloze uitvoeringen over de hele wereld geweest, en vandaag de dag is het een van de meest beroemde theaterstukken ter wereld. Het stuk is meer dan een verhaal; het is een weerspiegeling van het Noorwegen van 1860, een tijd waarin men de traditionele door families gedreven boerderijen achter zich liet om een nieuw leven in de stad te beginnen. Peer Gynt gaat over hele normale mensen, en de uitdagingen en conflicten die iedereen tegenkomt in het leven. Dat maakt het stuk vandaag de dag nog net zo actueel als 150 jaar geleden.

De volgende muzikanten werkten mee aan het project:

Drippin – Grieg meets clubmuziek

Erik Spanne, ook bekend als Drippin, is een jonge producer met een passie voor allerlei soorten clubmuziek. Drippin heeft zijn thuisbasis in Oslo, waar hij muziek produceert die bekend is bij liefhebbers van over de hele wereld. Zijn debuut ‘Silver Cloak’ in New York leidde tot vele optredens op festivals en in clubs, onder andere in New York, Shanghai, Tokyo en IJsland.

Beluister Drippins interpretatie van Edvard Grieg en lees het hele interview

Unge Ferrari – Edvard Grieg meets melodieuze RnB

Unge Ferrari komt uit Oslo, waar hij muziek maakt door futuristische 808-beats te combineren met RnB, pop en hiphop. Zijn debuutalbum ‘Til mine venner’ kwam uit in 2015 en kreeg goede recensies in verschillende Noorse kranten. Datzelfde jaar werd hij genomineerd voor beste nieuwkomer tijdens P3 Guld, een muziekgala waarbij prijzen worden uitgereikt voor bijzondere muziekprestaties.

Beluister Unge Ferraris interpretatie van Edvard Grieg en lees het hele interview

Fight the Fight – Grieg meets rock

Fight the Fight bestaat pas sinds eind 2016, maar is nu al internationaal beroemd. Voorheen speelde de groep tien jaar samen onder de naam ‘Fænskap’. De band speelde op alle grote festivals in Noorwegen, toerde Europa rond en kreeg veel lof voor hun fenomenale concerten. De eerste Fight the Fight-single ‘Perfect Combination’ werd uitgebracht in juni 2016 en werd al meer dan 750.000 keer gestreamd op Spotify.

Beluister Fight the Fights interpretatie van Edvard Grieg en lees het hele interview

Øyunn – Groovy Grieg

Øyunn is de artiestennaam van drumster, zangeres en componiste Siv Øyunn Kjenstad. Øyunn maakt melodieuze, pakkende en eerlijke muziek, herkenbaar aan heldere melodieën en hippe drumgrooves. In het nummer ‘For a Moment’ zingt ze en bespeelt ze alle instrumenten zelf. In liveacts treedt Øyunn solo op of met verschillende andere musici. Ze is een van de meest gevraagde drummers van Noorwegen, vanwege haar karakteristieke, gelijkmatige groove en haar vermogen om samen met andere artiesten te spelen op een expressieve, dynamische en natuurlijke manier.

Beluister Øyunns interpretatie van Edvard Grieg en lees het hele interview

Lees hier meer over het project

Extra informatie:

‘Peer Gynt’ van Henrik Ibsen werd in 1867 uitgebracht, maar pas negen jaar later voor het eerst vertoond in het Christiania Theater. Sindsdien zijn overal ter wereld verschillende versies van het stuk opgevoerd. Peer Gynt is nog steeds een van de beroemdste toneelstukken ter wereld.

Een van de meest bekende versies van Peer Gynt is de jaarlijkse openluchtvoorstelling aan het meer bij Gålå in het Gudbrandsdal. In 2018 vinden de voorstellingen plaats van 3 t/m 12 augustus. Informatie: www.peergynt.no

In het Ibsen Museum in Oslo kun je meer te weten komen over het leven en werk van de toneelschrijver Henrik Ibsen. Informatie: www.ibsenmuseet.nl/en

Visit Norway promoot Noorwegen als vakantiebestemming, door middel van marketing en campagnes, pers & pr en ondersteuning aan zowel de Noorse als Nederlandse reisbranche. Visit Norway is onderdeel van Innovation Norway, het meest belangrijke instrument van de Noorse overheid omtrent innovatie en ontwikkeling van het toerisme, handel en industrie. Het bedrijf wordt gefinancierd door de Noorse overheid en het Noorse bedrijfsleven.