Kroonprins Haakon opent nieuw bergcentrum Norsk Tindesenter

Persbericht   •   jun 06, 2016 10:34 CEST

Kroonprins Haakon opent nieuw bergcentrum Norsk Tindesenter

In Åndalsnes is een interactief centrum gerealiseerd over de spectaculaire bergwereld van Noorwegen en de eeuwenoude tradities op het gebied van bergsport.

In het Noord-Europese land tussen het Skagerrak en de Noordkaap zijn de bergen al meer dan 200 jaar de grote trekpleister voor toeristen uit de hele wereld. Alleen al in het Nationaal Park Jotunheimen bereikten meer dan 200 bergtoppen de hoogte van tweeduizend meter. Ten noorden van de poolcirkel oefenen sensationele berglandschappen als de Lofoten en de Lyngenalpen een enorme aantrekkingskracht uit op bergbeklimmers, onder andere om te skiën met uitzicht op zee.

Met de opening van het nieuwe Norsk Tindesenter – het Noorse bergcentrum – door de Noorse kroonprins Haakon, heeft de uitgestrekte Noorse bergwereld een interactief monument gekregen. In het op een steile berg geïnspireerde gebouw, gelegen aan de oever van de Romsdalsfjord, kunnen bezoekers het unieke karakter van de Noorse bergen en alle varianten van de bergsport ervaren.

Zijn plaats in de havenstad van Åndalsnes in het noorden van Fjord-Noorwegen dankt het Norsk Tindesenter aan de vlakbij gelegen Romsdal-Alpen en de spitse Trolltindene. De markante bergen die bijna uit zee oprijzen zijn populair bij bergbeklimmers en solo klimmers, maar ook bij basejumpers en wingsuit acrobaten.

Het Norsk Tindesenter voert zijn bezoekers digitaal door de bergsportgeschiedenis van Noorwegen, die begon in de jaren 1820. Zestien interactieve installaties verstrekken op speelse wijze alle belangrijke feiten over bergbeklimmen en bergwandelen, langlaufen, basejumping en de motivatie die mensen de bergen op drijft.

Wie zijn vaardigheden als bergbeklimmer of solo klimmer wil testen, kan terecht in een speciale klimhal met op de wanden 60 tracks in verschillende moeilijkheidsgraad voor beginners tot volledige professionals. Een hoogtepunt in de ware zin van het woord is de 21-meter hoge voorgevel van het gebouw waar zowel beginners als gevorderde klimmers professioneel gezekerd hun grenzen kunnen verleggen.

In de grote bibliotheek vindt je informatie over actuele bergsportthema’s en over de spannende geschiedenis van de Noorse en internationale bergsport.

Het Norsk Tindesenter is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Buiten de dagelijkse openingstijden kan tegen een vergoeding ook op dinsdag, donderdag en zaterdag tussen 18.00 en 20.00 uur gebruik worden gemaakt van de klimhal.

Informatie:

VisitNorway is het toerismebureau voor Noorwegen en profileert het land als een toeristische bestemming. De focus hierbij ligt op het zomerseizoen (incl. wandelen, fietsen, vissen) en in het winterseizoen op de Noorderlichtervaring en skiën. Innovation Norway is het meest belangrijke instrument van de Noorse overheid omtrent innovatie en ontwikkeling van het toerisme, de handel en de industrie. Het bedrijf wordt gefinancierd door de Noorse overheid en het Noorse bedrijfsleven.

Bestanden in de bijlage

PDF-document