#Besafie voor veilig verblijf in Noorwegen

Persbericht   •   mei 24, 2016 17:12 CEST

#Besafie voor veilig verblijf in Noorwegen

Steeds meer toeristen bezoeken Noorwegen om de ongerepte natuur te ontdekken en ervaren met outdoor activiteiten. Van bergwandelen tot wildsafari’s; veiligheid staat hierbij natuurlijk voorop! Daarom heeft VisitNorway als eerste toerismebureau ter wereld een nieuwe creatieve #BeSafie campagne gelanceerd voor toeristen in Noorwegen.

De campagne maakt gebruik van de Noorse bergcode die gebaseerd is op negen ‘regels’ die de Noren van oudsher hanteren. De #BeSafie campagne moet toeristen helpen om altijd aan hun veiligheid te denken voordat zij de wildernis in trekken.

2015 was het jaar van gevaarlijke selfies – over de hele wereld. Soms gaan mensen wel erg ver en nemen zij extreme risico’s om de perfecte foto te schieten, met als gevolg soms zware verwondingen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, speelt VisitNorway hier met een knipoog op in door toeristen selfies te laten maken voor verschillende ‘gevaarlijke’ situaties om via social media te delen met de hashtag #besafie.

"Het is erg veilig om als toerist in Noorwegen te verblijven. De meeste bezoekers hebben een geweldige ervaring in de natuur die het land te bieden heeft, maar we zien internationaal ook een stijging van het aantal ongelukken bij activiteiten in de natuur. Ieder jaar rukt het Noorse Rode Kruis zo’n 1000 keer uit voor reddingsoperaties en dat aantal is de afgelopen tien jaar verdrievoudigd. Drieëntwintig keer moesten toeristen bijvoorbeeld bij het beroemde uitkijkpunt Trolltunga geholpen worden in 2015. Veel van dit soort ongelukken kan gelukkig voorkomen worden door de juiste maatregelen. Met de #BeSafie campagne willen we verder bijdragen aan het bewustzijn van de eigen veiligheid", aldus Per-Arne Tuftin, Director Tourism bij VisitNorway.

Hoe ziet de campagne eruit?

• Op talloze veilige locaties in Noorwegen zijn speciale vloer- en wanduitingen geplaatst waar toeristen hun selfie (safie) kunnen schieten.Daarnaast zijn de safies met de negen regels uit de Noorse bergcode terug te zien op de nieuw gelanceerde website. Verder zijn er banners ontwikkeld met de belangrijke bezienswaardigheden via visitnorway.com, waaronder Trolltunga.
  • Er is een unieke landingspagina gelanceerd en een pagina op visitnorway.comom uitleg te geven aan het concept en waarom dit van belang is.
  • De bijbehorende promovideo is te zien via YouTube.

Partners in dit project zijn VisitNorway, het Noorse Rode Kruis, The Norwegian Trekking Association en The Norwegian Hospitality Association.

VisitNorway is het toerismebureau voor Noorwegen en profileert het land als een toeristische bestemming. De focus hierbij ligt op het zomerseizoen (incl. wandelen, fietsen, vissen) en in het winterseizoen op de Noorderlichtervaring en skiën. Innovation Norway is het meest belangrijke instrument van de Noorse overheid omtrent innovatie en ontwikkeling van het toerisme, de handel en de industrie. Het bedrijf wordt gefinancierd door de Noorse overheid en het Noorse bedrijfsleven.

NOOT VOOR DE REDACTIE:
Heb je vragen over dit persbericht of interesse in Noorwegen? Neem dan contact op met:

Nicholas van Hilten, Press Officer Benelux

Email: Nicholas.van.Hilten@innovationnorway.no

Telefoon: +31 (0) 70 362 08 36

Mobiel: +31 (0) 6 82 77 41 79

Voor meer informatie over VisitNorway en Innovation Norway kunt u ook kijken op: www.visitnorway.nl en www.innovationnorway.com.