Shell Eco-marathons norske håp avdukes fredag - Vil vinne miljøkonkurranse med nybygd lettvekter

Pressemelding  •  03-05-2012 15:00 CEST

Bilen, som har fått navnet DNV Fuel Fighter 2, avdukes på Solsiden kjøpesenter i Trondheim fredag 4.mai.

Studentgruppen fra NTNU skal om knappe to uker delta i den internasjonale konkurransen Shell Eco-marathon, som utfordrer studenter fra hele Europa til å utvikle energieffektive kjøretøy. Målet er å kjøre så langt som mulig på energi tilsvarende en liter vanlig drivstoff. Gjennom fokus på smartere mobilitet og innovasjon, skal studentlaget designe og bygge morgendagens bil.

I fjor klarte NTNUs lag å komme på pallen under konkurransen, som da ble arrangert i Tyskland. Bilen endte på andreplass i sin klasse etter å ha kjørt en strekning som tilsvarer 1000 kilometer på en liter drivstoff.

Årets konkurranse nærmer seg med stormskritt, og laget gleder seg til å vise fram den nye bilen for publikum for første gang.

_ Sammen med varaordfører Knut Fagerbakke, rektor ved NTNU Torbjørn Digernes samt representanter fra sponsorer og A/S Norske Shell skal vi endelig la hele Norge få se en av verdens mest energieffektive biler, forteller lagets PR og media ansvarlig, Silje Kristine Skogrand. Hun forteller også at de som konferansier til avdukingen har fått med seg daglig leder i Kjør for livet og tidligere Europamester i Rallycross, Knut Ove Børseth.

Teamet hadde som målsetting at den nye bilen skal være mye lettere enn den forrige bilen fra NTNU. De har derfor redusert vekten med 25 kg. Årets bil veier 70 kg, mot fjorårets 96 kg. Det betyr en vektreduksjon på hele 25 %.

_ Vi ser veldig frem til å endelig avduke bilen. Vi er meget tilfredse med resultatet og det ligger utrolig mye arbeid bak bilen. Vi gleder oss til å høre hva folk synes om den, avslutter Skogrand.

Sted: Solsiden Kjøpesenter, Trondheim

Tidspunkt: Klokka 14:30. Presse og publikum er hjertelig velkommen.

For mer informasjon om Shell Eco-marathon: www.shell.com/home/content/ecomarathon/

For mer informasjon om årets norske bidrag: www.dnvfuelfighter2.no og

For kontakt med NTNU teamet: Silje Kristine Skogrand, Pr og Media ansvarlig, DNV Fuel Fighter 2, Mobilnr: 98 05 33 36

STØTTEMATERIALE:

Fakta om Shell Eco-marathon Europe

•  Shell Eco-marathon er et av verdens mest utfordrende studentkonkurranser som arrangeres årlig i Europa, Amerika og Asia.

• Studentlag fra videregående skoler, høyskoler og universiteter fra hele verden utfordres i å designe, bygge og konkurrere med energieffektive kjøretøyer.

• Vinneren er det laget som oppnår lengst distanse på energi tilsvarende 1. liter vanlig drivstoff.

• Shell Eco-marathon samler fremtidens ingeniører som er lidenskapelig opptatt av å bidra til å finne bærekraftige løsninger på verdens energi utfordringer.

•  Den 28. utgaven av Shell Eco-marathon Europe foregår fra 16. til 19. mai 2012 i Rotterdam, Nederland, med rundt 200 deltakende lag invitert fra 24 land.  Shell Eco-marathon er et globalt initiativ med lignende arrangementer i USA og Asia: Shell Eco-marathon Amerika finner sted fra 29. mars til 1. april i Houston, USA og i Asia: 4-7 juli i Kuala Lumpur, Malaysia

Fakta om årets norske lag:

• Laget som representerer Norge i årets Shell Eco-marathon er studenter fra NTNU, og heter DNV Fuel Fighter2.  NTNU sin historie i konkurransen er lang og suksessrik, med blant annet verdensrekord i 2009 på 1246 km på drivstoff tilsvarende 1.liter drivstoff.  Både i 2008 og 2011 oppnådde bilen andreplass.

• Laget vil stille i klassen Urban Concept: et konsept som tar utgangspunkt i at bilen skal være tilpasset et urbant bymiljø. Det vil blant annet si at bilen må ha fire hjul. I klassen ved navn Prototype, står man friere når det kommer til bilens utforming.

• Urban Concept klassen erkjennes som den tøffeste konkurranseklassen. I år stiller hele 67 lag i denne klassen, og kjører på forskjellig energi kilder. NTNU kjører i energi klassen Battery/Electric hvor 23 lag stiller.

Følg Shell Eco-marathon i sosiale medier:

YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=MwPflWOgdRg

Facebook: http://www.facebook.com/#!/pages/Shell-Eco-marathon-Europe/215803575160814

Twitter: @shell_ecomar

Om Royal Dutch Shell

Shell har hovedkontor i Haag og er børsnotert i London, Amsterdam og New York.  Shell har virksomhet i mer enn 90 land med forretning som inkluderer olje- og gassleting, produksjon og markedsføring av flytende naturgass og gass til væske, markedsføring og shipping av oljeprodukter og kjemikalier, samt fornybare energiprosjekter.  For ytterligere informasjon, besøk www.shell.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom