Påbud om bruk av godkjent flyteutstyr i båt fra 1.mai

Påbud om bruk av godkjent flyteutstyr i båt fra 1.mai

Fra 1. mai trer ny lov om påbud om bruk av flytevest i båt i kraft. Dette ble vedltatt av Stortinget tidligere i år etter råd fra Redningsselskapet og Politiet.

Påbudet av flyteutstyr skrives inn i lov om fritids- og småbåter i en ny §23a, og lyder slik:

"I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. Ansvar påhviler den enkelte som har plikt til å ha på seg flyteutstyr. For barn under 15 år påhviler ansvaret båtfører"

Fra Lovdata: "Flyteutstyr er redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest og annet personlig utstyr til å holde en person flytende"

Flyteutstyr skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent ihht Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter annerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO standard. Flyteutstyret skal være varig merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret

Regatta AS har i over 50 år arbeidet med utvikling av personlige flyteutstyr til bruk på og ved vann, både for de profesjonelle og for fritidsbrukeren, og vi vet hvor viktig det er å bruke sikkerhetsprodukter.

Vårt fokus ligger i å utvikle produkter som folk faktisk ønsker å bruke slik at sikkerhet ikke blir en uønsket byrde. Vår målsetning er alltid "Safe and Comfortable" og i 2015 har vi vår sterkeste kolleksjon noensinne og vi er stolte over å kunne tilby flyteprodukter for enhver smak og bruksområde.

Regatta støtter påbudet om bruk av flytemiddel, både i båt og ved vannet. Og jobber derfor hardt for å kunne tilby produkter for enhver smak og aktivitet.

Relatert innhold