Mystisk funn kobler pirater til tempelriddere

Mystisk funn kobler pirater til tempelriddere

Til tross for at det skiller fem århundrer, tyder nye beviser på at det kan være en kobling mellom middelalderens tempelriddere og 1600-tallets pirater. Marinarkeolog Barry Clifford og historiker Scott Wolter legger ut på en verdensomspennende ekspedisjon for å løse mysteriet i HISTORYs nye serie i seks deler, Pirate Treasure of the Knights Templar.

Forsvunne skatter er grunnlaget for utallige legender, og den største skatten av dem alle tilhørte Tempelridderordenen. På reiser fra middelalderens festningsbyer i Europa til Midtøstens hellige land og en hemmelig sjørøverøy i Det indiske hav, avdekker den anerkjente marinarkeologen Barry Clifford og historiker Scott Wolter nå nye bevis i et forsøk på å finne skjulte koblinger mellom to av historiens mest legendariske sekter: Tempelridderordenen og pirater.

Funnene kan skrive om historien og lede dem til skatter som har vært savnet i århundrer.

En uvurderlig gjenstand funnet i et skipsvrak ved Madagaskar sender Barry Clifford og Scott Wolter ut på en verdensomspennende reise. Wolter følger sporet av tempelridderne til Portugal, der han får utrolig ny informasjon som for alvor setter gang i etterforskningen.

I mellomtiden, ved Madagaskar, skifter Barry Clifford teamets oppmerksomhet mot et mystisk skipsvrak han tror er kaptein Kidds sjørøverskip - og gjør en banebrytende oppdagelse.

Barry Clifford er en av verdens mest berømte marinarkeologer, og han har vært involvert i arkeologiske undersøkelser mesteparten av livet. I 1984, etter flere år med research, oppdaget han det eneste bekreftede sjørøverskipsvraket som har blitt funnet i amerikanske farvann. Han er også forfatter av flere bøker og har medvirket i filmer og dokumentarer om maritim historie.

Scott Wolter er en verdenskjent historiker og rettsmedisinsk geolog som har utviklet en ny vitenskap som heter ”archaeopetrography” - en metode som brukes til å datere og forstå opprinnelsen til mysiske steingjenstander og steder. Han har tidligere medvirket i HISTORYs dokumentar Holy Grail in America og var programleder for H2-serien America Unearthed.

Pirate Treasure of the Knights Templar - søndager kl. 20 fra 12. juni på HISTORY.

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.