Ny sesong av "Hunting Hitler" på HISTORY

Ny sesong av "Hunting Hitler" på HISTORY

Klarte Adolf Hitler å flykte fra Nazi-Tyskland etter at Det tredje riket falt? Kanskje til Sør-Amerika, eller til og med til Danmark? I sesong 2 av den banebrytende serien Hunting Hitler, som har premiere 26. februar på HISTORY, fortsetter teamet med verdenskjente eksperter etterforskningen av et av de største mysteriene i det 20. århundret.

Ved hjelp av 700 sider nylig offentliggjorte FBI-filer, førte fjorårets etterforskning dem over tusenvis av kilometer og gjennom seks land. Nå tar CIA-veteran Bob Baer og dr. John Cencich, som etterforsker krigsforbrytelser for FN, jakten til et nytt nivå. Utstyrt med over 14 000 sider med offentliggjorte dokumenter fra etterretningsbyråer verden over, vil de forsøke å avdekke skjebnen til Adolf Hitler og andre nazister ved slutten av andre verdenskrig.

Med hundrevis av nye ledetråder tilgjengelig, setter Bob Baer og John Cencich sammen et team bestående av eksperter, historikere og sporingsspesialister fra militæret, som er utstyrt med den nyeste teknologien, for å avdekke sannheten. Det operative teamet består av bl.a. Tim Kennedy fra den amerikanske hærens Special Forces, Lenny DePaul, tidligere Commander of the US Marshall Fugitive Task Force, og den anerkjente journalisten og historikeren Gerrard Williams.

Uansett om det gjelder et bildebevis i en liten by i Argentina, en gåtefull nazi-sekt i fjellene i Chile, en mystisk ubåtbase i Spania eller et nazi-gjemmested i Marocco - teamet lar seg ikke stoppe i forsøket på å finne løsningen på spørsmålet som har stått ubesvart i over 70 år.

Lenny DePaul og historiker James Holland drar til Danmark for å undersøke påstander fra Luftwaffe-piloten Peter Baumgart om at han fløy Adolf Hitler og Eva Braun til Danmark like før Nazi-Tyskland falt. DePaul og Holland undersøker bunkere langs danskekysten, der tyske tropper holdt stand til støtte for Hitler lenge etter 28. april 1945, og Tønder flyplass, som ble brukt av nazistene i hemmelighet, der et øyenvitne påstår å ha sett Hitler gå om bord i et fly.

Teamet finner også en fluktrute fra Hitlers bunker i Berlin til en provisorisk flystripe hvorfra den nazistiske piloten Hanna Reitsch kunne flykte - bare meter unna der Hitler ble sett siste gang.

I den nye sesongen får man også eksklusive intervjuer med nøkkelvitner og slektninger av en rekke høytstående naziledere, inkludert Hermann Görings barnebarn og mange andre.

Sesong 2 av Hunting Hitler består av åtte episoder og har premiere søndag den 26. februar kl. 22.00 på HISTORY. Fra den 1. januar vil sesong 1 bli sendt om igjen på søndager kl. 22.00.

Kontakt oss for en forhåndsvisning av de nyeste episodene (gjelder kun journalister).

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.