Premiere på H2: The Unseen Holocaust

Premiere på H2: The Unseen Holocaust

Opptak som nylig ble oppdaget avdekker nye grusomheter ved Holocaust, denne gangen på østfronten under andre verdenskrig. De sjokkerende filmene blir vist i dokumentaren The Unseen Holocaust som har premiere søndag 29. november kl. 22.00 på H2.

I 1945 frigjorde de allierte nazistenes dødsleirer flere steder i Europa. Avsløringene var så fryktelige at frigjørerne filmet dem slik at hele verden kunne se. Men dette var faktisk ikke det første filmbeviset. Nazistene hadde allerede skutt og drept over en million jøder i Øst-Europa.

Historien om Holocaust, slik vi kjenner den, er primært blitt fortalt gjennom Vestens øyne. Dette ble i stor grad dysset ned i Sovjetunionen, som resulterte i at mengder av film og dokumentasjon ble stuet bort i kasser og hvelv. Nå kan vi bevise det mange eksperter har hatt mistanke om: at folkemordet begynte tidligere og foregikk på en enda større skala enn vi tidligere har trodd.

Seere får se opptak som aldri har blitt sendt på TV tidligere. Opptak som svært få mennesker har sett før nå. Enkelte av bildene ble i sin tid ansett for å være for sjokkerende.

Disse massedrapene var tidligere en del av en ”ukjent Holocaust” - begivenheter i øst som direkte førte til opprettelsen av dødsleirene, men som aldri ble dokumentert. Storbritannia og USA hadde ikke tillit til Stalin, og den sjokkerende informasjonen som kom fra Sovjetunionen ble avfeid som propaganda. De trodde at russerne hadde forfalsket filmene. Det hadde de ikke.

I denne dokumentaren får vi høre den ukjente historien om hvordan polakker, ukrainere, latviere, ungarere, tsjekkere, slovaker, litauere, estlendere og russere levde og døde under et brutalt regime av drapsmenn. For første gang vises vitneforklaringer og dagbøker, offisielle dokumenter og kart. Det var her Hitlers plan om å fjerne alle jøder i Europa begynte og sluttet. Det er den ufattelige historien om hvordan nazistene har klart å dekke over alle bevis for drapene… til nå.

The Unseen Holocaust har premiere på H2 søndag 29. november kl. 22.00.

Klikk her for å se et treminutters klipp (advarsel: veldig sterke bilder).

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.