The Bible: Episk dokudrama på HISTORY®

The Bible: Episk dokudrama på HISTORY®

Jesus, Moses, Maria, Noah, Abraham og mange andre kjente figurer fra Det gamle og Det nye testamente har hovedrollene når HISTORY® presenterer The Bible - en episk miniserie i fem deler som har premiere første søndag i advent og fortsetter ut desember.

I år har publikum verden over sett en rekke storfilmer fra Hollywood med bibelsk tema, som Noah, med Russell Crowe, og snart dukker Christian Bale opp på lerretet som Moses i Ridley Scott-filmen Exodus: Gods and Kings.

Nå kan norske HISTORY-seere i alle aldre se frem til den største miniserien som noen gang er laget - om den største fortellingen som noen gang er blitt fortalt.

Gjennom ti timer vil den episke amerikanske suksesserien The Bible fortelle de uforglemmelige historiene - fra Første Mosebok til oppstandelsen - gjennom dramatisering og det siste innen spesialeffekter, og gi ny innsikt i de berømte hendelsene og de ikoniske karakterene. Episodene er av spillefilmlengde og utforsker den hellige tekstens mest betydningsfulle historier, som Noahs reise med arken, Andre Mosebok og Jesu korsfestelse.

I stedet for å presentere de kjente historiene gjennom tro eller religion, vil seeren få oppleve dem på en helt ny måte i The Bible. Historiene er fortalt i førsteperson, sett fra ståstedet til heltene og skurkene hvis beslutninger formet både Det gamle og Det nye testamente. Fra Abraham til Moses, fra Noah til David, via Jesus og apostlene, viser serien virkelige menneskers kamp med virkelige problemstillinger på en måte som et moderne publikum vil kunne kjenne seg igjen i.

Da The Bible ble vist i USA i fjor, trakk det mer enn 100 millioner seere, og innen få måneder solgte DVD-en til rekord, én million eksemplarer - som gjorde den til TV-historiens mest populære miniserie. I tillegg ble den Emmy-nominert i tre kategorier, blant annet for ”Fremragende miniserie eller film”.

The Bible har premiere på HISTORY søndag den 30. november kl. 21.00 og fortsetter de fire neste søndagene.

INFORMASJON OM EPISODENE

1. Beginnings (30. november)
Noah må tåle Guds vrede. Abraham kommer frem til det lovede land, men må fortsette å bevise sin tro overfor Gud. Moses leder israelerne ut av Egypt, og han får belønning av Gud for sin tro når Rødehavet deler seg slik at israelerne kan flykte fra faraoens hær. Moses gir dem sin siste beskjed fra Gud: De ti bud.

2. Homeland (7. desember)
Josva overvinner Jeriko, og Dalila sviker Samson mens israelittene kjemper mot filistrene. Samuel salver David til konge - en beslutning som kan sende hele nasjonen ut i borgerkrig. Saul fylles med sjalusi når David overvinner Goliat.

3. Hope (14. desember)
Jødene blir gjort til slaver i Babylon. Daniel blir kastet i løvens hule, men når han tviholder på troen og Gud sparer ham, får jødene reise tilbake til Jerusalem. Engelen Gabriel forteller Maria at hun vil bære frem et barn, og Josef tar Maria med til Betlehem der Jesus blir født.

4. Mission (21. desember)
Jesus ankommer Jerusalem på et esel - en erklæring om at han er Messias. Kaifas overtaler Judas til å forråde Jesus, som så fører til uro under det siste måltid. Han blir til slutt arrestert og dømt til døden.

5. Passion (28. desember)
Jesus blir korsfestet, men når Maria Magdalena går til graven hans, kommer en skikkelse mot henne! Jesus ber disiplene om å ”gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt”, men deres hellige oppdrag blir møtt med hat og død. Johannes får en åpenbaring: Jesus vil komme tilbake, og alle som har beholdt troen vil få sin belønning.

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.