Nå kommer det kortreiste drivstoffet for fullt

Pressemelding   •   aug 27, 2018 16:18 CEST

Her setter AGA i gang gravearbeidet for det som skal bli Norges første fyllestasjon for både flytende og komprimert biogass.

I dag setter AGA gravemaskinen i gang for bygging av den første fyllestasjonen for flytende- og komprimert biogass i Norge. Biogass-stasjonen på Furuset skal levere det mest bærekraftige flytende drivstoffet som er å oppdrive.

Stasjonen åpnes i begynnelsen av desember 2018 og skal i hovedsak betjene tungtransporten i Oslo. Målet er å ha nok fyllestasjoner i Norge til at man kan kjøre klima- og miljøvennlig til alle de store byene i Norge.

– I dag ruller det om lag 700 biogasskjøretøy på Østlandet, forteller Lars Tveitan Østvold, Sales Manager Clean Energy i AGA.

– De blir bare flere, derfor er det også viktig med en god infrastruktur. AGA har bygget fyllestasjoner for biogass siden 2009, og vi har bygget 19 fyllestasjoner med biogass til nå, men potensialet er mye større. Enova gir investeringsstøtte til transportbedrifter som vil kjøpe biogassdrevne kjøretøy og anleggsmaskiner, som er blant tiltak som vil drive utviklingen fremover. Stasjonen på Leirdal blir det 20. forsyningsanlegget i Norge, og del av et planlagt nettverk langs hovedfartsårene.

Bærekraftig

Stasjonen på Leirdal vil ha drivstoff som utelukkende kommer fra norsk, biologisk avfall. AGA legger stor vekt på at det er bærekraftig biogass, og Lars Tveitan Østvold understreker at deres biogass kun kommer fra avfall.
– Biogassen er produsert nær der det brukes og det kommer fra husdyrgjødsel, fiskeavfall, organisk avfall fra skog, matavfall, slam og kloakk, og er i så måte kortreist. Biogjødsel fra biogassproduksjon, som gir næringsstoffer og mineraler tilbake til bøndene, er en bærekraftig bonus, sammen med biogass til transport. Dette er sirkulærøkonomi i praksis, sier han.

Den nye flytende biogassen gir like god kjørelengde som diesel, og er klimanøytral.

– De store lastebilprodusentene Volvo, Iveco, og Scania bygger nå lastebiler og trekkvogner med tanker for flytende biogass, sier Østvold.

– Vi har hatt et par samlinger for transportører hvor vi har presentert AGA sin satsing på utbygging av ny infrastruktur for flytende biogass, og tilbakemeldingene var, og er, meget positive.Transportørene er villige til å øke bilflåten sin betraktelig over til biogass kjøretøy dersom det blir rabatt i bomringer og infrastrukturen kommer.

– Vi har som ambisjon at 20 % av all tungtransport i Norge går på biogass innen 2030, men vi kan ikke gjøre dette alene, så her må myndighetene på banen, oppfordrer Østvold.

For ytterligere kommentarer eller informasjon, vennligst kontakt:
Lars Tveitan Østvold, Sales Manager Clean Energy, AGA
Email: lars.tveitan.ostvold@no.aga.com
Tlf: +47 409 22 901

AGA AS er Norges ledende gassleverandør, og produserer og markedsfører industrigasser, spesialgasser og medisinske gasser til forskjellige formål. I samarbeid med våre kunder utvikler vi totalløsninger som inkluderer gasser, prosesskunnskap, gassutstyr og gasstjenester. Med avansert gassteknologi bidrar vi til økt lønnsomhet, sikkerhet og kvalitet samtidig som vi tar hensyn til miljøet.AGA produserer og markedsfører også medisinske gasser, tjenester og medisinsk behandling under navnet Linde Healthcare. AGA AS i Norge er en del av i The Linde Groups region Nord-Europa, som inkluderer de andre nordiske landene og de baltiske landene. The Linde Group er et verdensledende gass- og engineeringselskap med rundt 58 000 ansatte i mer enn 100 land over hele verden. Les mer på www.aga.no and www.linde.com

Kommentarer (0)