Dragestrøm

Blogginnlegg   •   jan 06, 2017 10:28 CET

Kitemill skal produsere strøm med drager

Agva Kraft skrev i fjor om fornybar som den foretrukne investeringen blant energiinvestorer. Det kommer stadig inn ny fornybarteknologi og nå er det et norsk selskap som skal produsere strøm ved hjelp av drager! Eller "kites" som det heter.

Kitemill er blant de som har kommet langt med denne teknologien og regner med å kunne produsere kommersielt allerede i år.

- Dette er utrolig spennende, sier Bjørn Arctander, markedssjef i Agva Kraft AS. Vi har sett en oppblomstring av gode ideer gjennom mange år nå, og tror definitivt fornybar energi kan bli dominerende globalt så snart den er konkurransedyktig på pris. I mellomtiden er det viktig at bedrifter og private husholdninger viser forbrukermakt gjennom å kjøpe opprinnelsesgarantert strøm og at myndighetene sponser gode prosjekter.

Kitemill skriver på sine nettsider at vinden både er sterkere og mer stabil 500-1500 meter over bakken. De kan da ved hjelp av mer last og kun 10% av materialbruket sammenlignet med vanlig vindkraftteknologi produsere kraft til lave priser.

Selskapet startet med en test av en kite med samme prinsipp som de bruker ved kitesurfing. Nå er konseptet videreutviklet til en drage som ser mer ut som et fly.

Følg spennende energinyheter også på Twitter/AgvaKraft