Nå blir strømmen dyrere - slik sparer du

Blogginnlegg   •   okt 06, 2016 13:10 CEST

Agva Kraft tipser om strømsparing

Som de fleste allerede har fått kjenne på kroppen går vi nå inn i en kaldere periode. Normalt betyr dette at prisen på strøm stiger, og det er ingen tvil om at forbruket gjør det samme. Agva Kraft gir deg tips til hvordan du kan holde både strømpris og forbruk nede.

I store deler av landet har både kulde og vakre høstfarger latt vente på seg i år, men nå kommer det. Som kjent består strømregningen av både en pris per kWt og hvor mye du bruker og Agva Kraft vil her gi noen tips til å redusere begge deler.

Hold prisen nede

Forbrukereksperter har i årevis anbefalt spotpris på strøm. Dette holder risikoen nede for strømleverandøren og gjør at prisen kan holdes lavere. Agva Kraft og alle andre strømleverandører har samme innkjøpspris (spotpris) på strøm, det som varierer er hvor mye påslag og gebyrer selskapet tar. Blant annet på den uavhengige strømpriskalkulatoren Elskling kan du se hvilken leverandør og hvilket produkt som passer best for nettopp din forbruksprofil. I media er det også jevnlig artikler om de beste strømavtalene.

Hold forbruket nede

Det er både enkle tiltak som kan gjøres gratis og investeringskrevende tiltak Agva Kraft anbefaler at du gjør for å holde strømforbruket nede. Og husk at for hver kWt du lar være å bruke, sparer du penger både til strømleverandøren, nettleverandøren og i avgiftsreduksjon til staten. Dette er både gode spare- og miljøtiltak!

Agva Krafts beste tips med små investeringer

- Skift til sparedusj. Dette er et enkelt og billig tiltak som gir store utslag i forbruket. Oppvarming av vann koster mye penger og de moderne sparedusjene opprettholder komforten ved en deilig dusj.

- Bruk oppvaskmaskin! Dette høres helt utrolig ut, men det er faktisk mer energieffektivt å bruke oppvaskmaskin enn å vaske opp for hånd fordi du bruker mindre varmtvann.

Agva Kraft beste tips med noe større investeringer

- Kjøp varmepumpe. Denne geniale innretningen gjør at får hver kWt du putter inn, får du opptil 3 tilbake. Og oppvarming av bolig og vann utgjør faktisk to tredjedeler av strømregingen til de fleste norske husholdninger.

- Få besøk av en ENØK-konsulent. Da kan du se på alt fra varmepumpe til etterisolering og også enkle tiltak som tetningslister rundt vinduene.

Hvis du har andre gode tips til energisparing tar vi gjerne imot på Facebook/AgvaKraft !