Agva presenterer 5 myter om strøm

Pressemelding   •   des 20, 2017 11:30 CET

Agva Kraft presenterer 5 myter om strøm

Vil du gjerne bidra til miljøet, men helst ikke gå med skitne klær, fryse eller komme svett på jobben? Dessuten vil du ikke la iPhonen gå tom for strøm, og du vil bruke minst mulig penger. Alt dette er fullt mulig å kombinere.

For å starte med en liten digresjon, så har Ole Brumm aldri sagt «ja takk, begge deler». Da han ble spurt om han ønsket honning eller melk svarte han «ja takk», men meningen er strengt tatt den samme. Når det gjelder sparing, forlystelser og miljøbelastning, kan vi ikke alltid få i pose og sekk. Likevel fins det mange myter man kan stikke hull på for å både spare strøm og annen energi og samtidig bevare, og til og med øke, komforten!

Myte nummer 1: Elsykkel er for de late og det koster mye å lade

Sammenlignet med å sykle vanlig sykkel samme distanse, får du selvfølgelig mindre mosjon med elsykkel. Men sammenlignet med buss og bil er det god mosjon. Noen hevder at du får omtrent halvparten av mosjonen ved å bruke elsykkel sammenlignet med tradisjonell sykkel, og det er ikke dårlig! I en uformell test VG og Syklistenes Landsforbund gjorde i 2015, fant de at kaloriforbruket ved bruk av elsykkel var over halvparten av forbruket på vanlig sykkel, og 4 ganger så mye som å sitte i en bil. Agva Kraft kan avkrefte at det koster mye å lade en elsykkel. De sier at en moderne elsykkel har et batteri på 400 Wt som varer opptil 100 km. Hvis du tar i litt ekstra og beregner 1 krone inkl nettleie, avgifter og strøm per kWt betyr det at det koster deg under 10 øre om dagen i strøm å bruke sykkel til og fra jobb hvis strekningen er en mil! Det er altså en årskostnad på rundt 25 kroner.

Myte nummer 2: Det er dyrt å lade iPhonen

Her kan mange puste lettet ut. I dette innlegget i bloggen til Agva Kraft kan du se at det faktisk ikke koster mye. Det avhenger litt av modellen, men den totale årskostnaden ligger på rundt 5 kroner. Det er mange grunner til å bruke mobilen mindre, men strømbruken er altså ikke en av dem.

Myte nummer 3: Vaskemaskinen sluker strøm

Vi har alle vokst opp med at det er viktig å begrense vaskemaskinbruken og at maskinen bør fylles opp. Dette er en god leveregel fordi vaskemidler forurenser mye. Men i forhold til strømbruk, er det faktisk overraskende hvor lite strøm en vaskemaskin bruker, sier ENØK-eksperten i Agva Kraft, Markus Nordquist. Ifølge en undersøkelse gjort av Statnett var det bare 13% som tippet riktig på hva en klesvask koster. Svaret er faktisk under en krone. -Så årskostnaden om du vasker 4 maskiner i uken er på rundt 200 kroner, sier Nordquist i Agva Kraft. Samtidig presiserer han at bruk av tørketrommel stort sett er unødvendig og minner om at klesvasken gjerne kan henges opp ute selv om det er kaldt.

Myte nummer 4: Vi får grønn strøm i Norge

Det er helt riktig at vi produserer mye strøm fra fornybare kilder i Norge, faktisk så mye som 98 %. Men på grunn av import/eksport, samt at vi selger ut grønnheten gjennom eksport av opprinnelsesgarantier. Ifølge varedeklarasjonen til NVE for 2016 var fornybarandelen bare 14 %. Du må altså kjøpe fra en strømleverandør som Agva Kraft for å få 100% fornybar energi.

Myte nummer 5: Det er vanskelig å finne den beste strømavtalen

Dette var sant tidligere, men med gode strømpriskalkulatorer på internett har dette blitt veldig greit. Forbrukerrådets offisielle prisoversikt er en av dem, og Elskling og Strømvalget er eksempler på private aktører.

Og hva er det som virkelig betyr noe?

Det enkleste å starte med er å gå inn på en strømpriskalkulator og finne en god strømavtale. Da kan du samtidig sikre deg at strømleverandøren leverer 100% fornybar energi. Så kan du vurdere en elsykkel eller elscooter så bilen får lov å stå. Å redusere oppvarming av hus og vann er det som virkelig betyr noe for strømforbruket. Ved bygging av nye hus er det svært mye man kan gjøre, men også en god del i eksisterende hus og leiligheter. -Moderne sparedusjer bevarer komforten og sparer deg for mye strøm og penger, sier representanten for Agva. Og noe av det som har desidert mest effekt er å installere en luft til luft varmepumpe, det kan spare deg for mange tusen kroner i året. Ellers har han flere strømsparetips som jevnlig publiseres på Agva Kraft sine facebooksider.

Og hvordan sparer jeg penger på den strømmen jeg ender opp med å måtte bruke?

Du bør med jevne mellomrom gå gjennom strømpriskalkulatorer som Strømvalget og Forbrukerrådets egen strømpris portal. Både på disse sidene og sider som Elskling rangerer Agva Kraft og Telinet Energi høyt.

Agva Kraft leverer 100% forbybar energi til norske husholdninger. De har også produkter for små og mellomstore bedrifter gjennom Agva Bedrift. Selskapet har en lavprisprofil og ligger stort sett i toppen av Forbrukerrådets liste over de laveste strømprisene.