Den ukjente strømjuvelen

Pressemelding   •   mai 13, 2016 15:16 CEST

Forbrukerrådets strømprisoversikt

Er du kjent med Forbrukerrådets strømprisoversikt Strømpris.no? Da er du en av få. Mindre enn 2 av 10 nordmenn kjenner til tjenesten som hjelper folk å spare tusener, viser undersøkelse.

Agva Kraft har gjort en undersøkelse for å se hvor godt kjent den nye strømprisportalen er. For litt over et halvt år siden lanserte Forbrukerrådet Strømpris.no. Portalen lar forbrukere sammenlikne alle strømselskaper og priser over hele landet, og velge den billigste.

Til tross for at man kan spare tusener på å bruke den, er det kun 17 prosent av nordmenn som vet at strømportalen finnes. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Norstat på vegne av strømselskapet Agva Kraft. Spørsmålet som ble stilt de 1000 respondentene var "Har du hørt om strømpristjenesten Strømpris.no".

TOTAL
Antall1050
Ja17 %
Nei83 %
TOTAL100 %

Menn styrer strømmenNorstat har spurt et representativt utvalg på mer enn 1000 nordmenn om deres kjennskap til tjenesten. Det kommer tydelig frem at det er menn som har best kjennskap til tjenesten. 2 av 10 menn (22 prosent) kjenner nemlig til tjenesten, mot 1 av 10 (10 prosent) kvinner.

MannKvinne
Ja23 %10 %
Nei77 %90 %
TOTAL100 %100 %

Sløsing på Sørlandet
Det er store forskjeller mellom regioner i Norge når det kommer til klima. Noen av disse forskjellene kan vi også se igjen i undersøkelsen. I Nord-Norge, hvor kaldt vær fører til høye strømutgifter, kjenner 2 av 10 (19 prosent) til Strømpris.no. På Sørlandet er det kun 1 av 10 (11 prosent) som kan si det samme.

Nord-NorgeMidt-NorgeVestlandetØstlandetSørlandet inkl. TelemarkOslo
Ja19 %17 %21 %16 %11 %13 %
Nei81 %83 %79 %84 %89 %87 %
TOTAL100 %100 %100 %100 %100 %100 %

Det er de yngste som vet best
Det er også markante forskjeller i kjennskap til strømsparetjenesten mellom ulike aldersgrupper. Skal vi tro undersøkelsen er det de yngste som kjenner til tjenesten i størst grad. Flest i aldersgruppen 30-39 år kjenner til tjenesten (24 prosent), og færrest i aldersgruppen 50 år + (14 prosent).

Under 30 år30-39 år40-49 år50 år +
Ja 17 %24 %15 %14 %
Nei83 %76 %85 %86 %
TOTAL100 %100 %100 %100 %