Studietur om fremtidens sjøfart

7. til 9. mai 2019 inviterer Norsk-Tysk Handelskammer norske bedrifter til studietur til Kiel og Hamburg om fremtidens sjøfart. Vi besøker bedrifter med innovative løsninger innen digitalisering, navigasjon og grønn skipsfart og legger til rette for erfaringsutveksling og nettverksbygging mellom norske og tyske aktører.

Studieturen retter seg mot norske leverandører, verft og rederier som er interessert i å komme i kontakt med den tyske maritime bransjen. Både Norge og Tyskland har verft og teknologimiljøer i verdensklasse innen sine respektive nisjer, og maritim næring skaper arbeidsplasser nasjonalt i begge land.

– Vi tror at erfaringsutveksling og økt samarbeid mellom landene vil kunne bidra til opprettholdelse av konkurransekraft innen maritim næring, noe som er helt avgjørende for fremtidig velferd i både Norge og Tyskland, forteller prosjektleder for studieturen, Maret Petersson ved Norsk-Tysk Handelskammer.

Programmet starter med et nettverksmøte i Oslo i samarbeid med Ocean Industry Forum Oslofjord hvor flere tyske bedrifter fra Maritime Cluster Northern Germany deltar.

– Norge og Tyskland er begge blant verdens ledende skipsfartsnasjoner. Landene komplementerer hverandre på mange områder, også innenfor maritim næring, og har mye å lære av hverandre. Vi er derfor både glade og stolte av å få samarbeide med Norsk-Tysk Handelskammer om dette besøket, sier Tom O. Kleppestø, administrerende direktør i Ocean Industry Forum Oslofjord.

Etter møtet i Oslo går deltakerne om bord Color Lines Kiel-ferge. I løpet av overfarten til Kiel blir det program med Maritime Cluster Northern Germany og matchmaking mellom norske og tyske bedrifter.

Besøk verdens femte største maritime industri

Som verdens femte største maritime industriland har Tyskland en stolt maritim tradisjon. I Kiel står et besøk hos Thyssenkrupps digitale verft på agendaen samt et møte med EcoShip60-nettverket, som samler åtte bedrifter og tre forskningsinstitutt rundt utviklingen av alternative fremdrifts- og energiløsninger til skip på opptil 60 meter og med 4 000 kW motorytelse. Vi skal også innom navigasjonsbedriften Raytheon-Anschütz sin regionale innovasjonshub Ran-Dock som er åpen for bedrifter, startups og forskningsinstitutter som ønsker å utvikle nye ideer til fremtidens skipsnavigasjon.

Fra Kiel går turen til Hamburg hvor vi treffer TIC GmbH (Technology Innovation Competence) som har utviklet en revolusjonerende fiberteknologi som kan komme til anvendelse både på utsiden og innsiden av skip og som skaper energibesparelser opp mot 70 prosent. Planlagt er også et besøk hos SevenCs GmbH som utvikler neste generasjons software for maritime applikasjoner.

– De enkelte programpunktene tar for seg ulike temaer som er relevant i forbindelse med fremtidens sjøfart og er alle gode eksempler på tysk innovasjonskraft. Jeg tror det er interessant og spennende for norske bedrifter å se hvordan Tyskland jobber med å gjøre sin maritim sektor klar for fremtiden. Samtidig vil også de tyske firmaene dra nytte av utveksling med deltakere fra norske bedrifter, forteller Petersson.

Studieturen er en del av Norsk-Tysk Handelskammers fokustema Maritime Innovation.

Hvis du tenker at din bedrift kan ha interesse av å delta på studieturen, ta kontakt med:

Prosjektleder Maret Petersson
petersson@handelskammer.no

• Frakt, transport

• digitalisering i maritim bransje
  • norsk-tysk samarbeid
  • navigasjon