Ulrike Haugen (DNV GL) ny president i Norsk-Tysk Handelskammer

Ulrike Haugen, Chief Communications Officer i DNV GL, er innsatt som ny president i Norsk-Tysk Handelskammer. Haugen har tidligere sittet i kammerets råd (2017-2019) og vært kammerets visepresident siden mai 2019. Hun overtar presidentvervet etter Nortura-sjef Anne Marit Panengstuen.

– Jeg gleder meg til å sette meg enda mer inn i handelskammerets prioriteringer, jobbe tett med Michael (adm.dir.) og hans lederteam og se hvordan jeg kan bidra med mine erfaringer, innsikter og det nettverket jeg har, forteller Haugen.

Rønnaug Sægrov Mysterud, Vice President, Head of EU Affairs i Hydro, har sittet i styret sammen med Ulrike i snart ett år.

– Jeg og opplever henne som svært engasjert i norsk-tyske næringslivsforbindelser. Ledererfaringen fra internasjonalt næringsliv som hun bringer til presidentvervet tror jeg vil være en resurs for handelskammeret. Jeg ser frem til videre styrearbeid under hennes lederskap, sier Mysterud.

Haugen kommer fra Tyskland og har lang bakgrunn innen kommunikasjon, markedsføring og forretningsutvikling fra internasjonale selskaper, særlig innen energisektoren og maritim bransje. Hun er utdannet jurist, har en MBA fra London, hvor hun også jobbet i et advokatfirma i syv år. I Norge har hun jobbet for blant andre REC Solar, ABB og nå DNV GL.

– Jeg tror den bakgrunnen jeg har kan komme godt med i vervet som president. Jeg har jobbet i Norge i over ti år og jobber for Norges mest internasjonale selskap, som fusjonerte med et tysk selskap for seks år siden. På forretningssiden er jeg derfor tungt inni temaer både Norge og Tyskland er store på, som shipping og fornybar energi. Energiewende er et område jeg er lidenskapelig opptatt av og oppdatert på ettersom vi i DNV GL gjør mye forskning her, sier hun.

– Være en god forretningsambassadør

I hvilken retning ønsker du å lede handelskammeret som president?

– Handelskammeret har en utrolig viktig nøkkelposisjon som tilrettelegger og nettverksbyggende institusjon mellom Norge og Tyskland. Jeg ønsker å jobbe for å gjøre denne verdien til handelskammeret enda bedre kjent i begge land. I rollen som president representerer jeg både Norge og Tyskland og sikrer et godt samarbeid mellom landene, særlig innenfor privat sektor. Jeg skal rett og slett være en god forretningsambassadør.

Haugen har tidligere sittet i handelskammerets råd og siden mai 2019 innehatt vervet som visepresident i styret. Kontakten med Norsk-Tysk Handelskammer går imidlertid lenger tilbake i tid.

– Jeg tok kontakt med handelskammeret da jeg flyttet til Norge i 2009 og ble en del av dets unge nettverk Young Professionals. Allerede for ti år siden satt jeg altså og snakket om solenergi på et nettverksmøte i kammerets kjeller, forteller hun.

Endringer i styret

Det nye styret konstituerte seg i forbindelse med handelskammerets medlemsforsamling 6. mars. Ulrike Haugen overtar vervet etter Anne Marit Panengstuen, tidligere sjef i Siemens og nåværende konsernsjef i Nortura, som har vært handelskammerets president siden 2013. Ny visepresident er administrerende direktør i Würth, Svein Oftedal, og CEO i Branch Group, Stefan Marx, fortsetter som økonomisk tillitsmann. I tillegg ble Dr. Jürgen Tzschoppe, Executive Vice President International Power i Statkraft, og Carl-Jørgen Greidung, Project Manager Commercial Development i Statnett, valgt inn i styret.

• Entreprenørskap