Påvirkning fra petroleumsvirksomhet i Norskehavet

Påvirkning fra petroleumsvirksomhet i Norskehavet

Areal påvirket av hydrokarboner (THC) i Norskehavet, 1996 – 2015

Det er ønskelig å utvikle en indikator for påvirkning fra petroleumsvirksomheten – "Sjøbunn i Norskehavet påvirket av hydrokarboner" – tilsvarende den som er under utvikling for Nordsjøen.

For å oppnå dette har DNV GL og Akvaplan-niva på oppdrag fra Miljødirektoratett gått gjennom aktuelle overvåkingsresultater som er lagret i miljøovervåkingsdatabasen MOD og beregnet THC-kontaminert areal i Norskehavet (region V – VIII) på nytt. Dette er gjennomført ved bruk av dagens metodikk som er beskrevet i Retningslinjer for miljøovervåking av petroleumsvirksomhet til havs (M-300|2015).

Både regions/subregions- og felt/installasjonsspesifikke verdier er beregnet både mot (sub)regional LSC og THC>50 mg/kg. De kontaminerte arealene er lagt inn i MOD.

Pdf versjon av rapporten nedenfor.

Hans Petter Mannvik

Seniorrådgiver Offshore, miljøovervåking, taksonomi +47 975 03 643