​Blossa Gløgg – 150 år med tradisjon og ekte håndtverk

Blossa Gløgg – 150 år med tradisjon og ekte håndtverk

Alle gløgg i Blossafamilien er basert på den samme grunnleggende og unike oppskriften, som i nærmere 150 år har vært en vel bevart hemmelighet. Kjærlighet til håndtverket, fokus på kvalitet og gode råvarer har gjort Blossa til en sterk juletradisjon og Sveriges mest solgte vinbaserte gløgg – år etter år.

«All vår gløgg er laget av ekte vin og krydder. Dette gjelder også for Blossa Alkoholfri Gløgg som er gjort på vin fra Sydeuropeiske vingårder, hvor alkoholen tas varsomt bort i slutten av prosessen. Det faktum at vi benytter ekte vin, betyr at gløggen beholder sin karakteristiske og fyldige vinsmak, som er viktig for Blossa», sier Åsa Orsvärn, Chief Blender hos Blossa. I 25 år har Åsa med stor suksess og lidenskap blandet Blossa gløgg, og er en av verdens ledende på sitt felt. Åsa vet hva som kreves for å produsere en gløgg med perfekt balanse og søte krydder som gir den riktige julestemningen.

Den unike blanding av krydder inkludert fersk nellik, kardemomme og ingefær kommer fra utvalgte dyrkere i land som Kina og Guatemala. Krydder testes og kjøpes i perioden mellom august og september før den aktuelle julesesongen. Krydderne ekstraheres deretter i alkohol i 4 uker, etterfulgt av en 4 måneders modning av krydderblandingen.

Varm opp gløggen og server med rosiner og mandler.

Alternativer måter å benytte Blossa Alkoholfri Glögg?

RAWFOODBOLLER MED GLØGG (ca 20 -25 stK)

2 dl Blossa alkoholfri glögg

200 g skallede mandler

100 g (ca 8 stk) dadler uten kjerne

2 ss kokosolje

Revet skall fra 1 appelsin

Topping:

Hakkede pistagenøtter

Kokos

Lakrispulver

Bringebærpulver

Fremgangsmåte:

1. Kok gløggen slik at den blir konsentrert og ca 1 dl gjenstår

2. Grovhakk mandlene

3. Mix sammen dadler, kokosolje, 3 ss gløggkonsentrat og revet appelsinskall

4. Lag små boller og rull dem i valgfri topping

NYHET! Blossa 16 årgangsgløgg – med smak av krekling

Blossa reiser årlig til nye steder i verden til smaken årgangsgløggen. Tidligere koordinater har vært stillt inn på blant annet England, El Salvador og Japan. Blossa 16 er den 13 årgangsgløggen i rekken siden 2003 og er en returreise til Sverige, nærmere bestemt det spiskammerset som er å finne i Norrlands enorme skoger.

Nyhet! Blossa vintereple

Vintereple er et nytt produkt i kategorien ”vintervarmere”, og passer perfekt for kalde vintermåneder. Den er laget på de beste eplene fra Kiviks, blandet med avalkoholisert hvitvin. Denne sommerlige blandingen får sin vinterkarakter ved hjelp av ingerfær, ceylonkanel, nellik og kardemumme og en liten sødme av råsukker.

Varm Blossa vintereple forsiktig for å beholde alle de fine aromaene, kan også serveres over is som et spennende alternativ til eplemost.

Blossa alkoholfri gløgg

Blossa alkoholfri gløgg er inspirert av Blossas klassiske gløggoppskrift fra slutten av 1800-tallet. Vin fra sør-Europa avalkoholiseres skånsomt og blandes så med druer og klassisk gløggkrydder, noe som gir en rik aroma og smak. Fruktig duft med toner av kardemomme. Smaken er søt med innslag av nellik og kardemomme.

Blossa har en bred portefølje og under er en oversikt over de produktene som er tilgjengelig på vinmonopolet:

Blossa Vingløgg 75 cl – varenummer: 9403001 Pris: 109,90

Blossa Vingløgg 200 cl – varenummer: 1776506 Pris: 204,90

Blossa 16 årgangsgløgg – varenummer: 6853401 Pris: 144,90

Blossa Gløgg spisset med Cognac - varenummer: 1776602 Pris: 149,90

Blossa Vinterepple 0%, winter warmer – varenummer: 6813701 Pris: 49,90

Blossa Alkoholfri Gløgg – varenummer: 109401 Pris: 39,50

Blossa Alkoholfri Gløgg finnes også på utvalgte Coop Mega butikker.

For mer informasjon, besøk vår hjemmeside og følg oss på: