Rødvinen du serverer til påskelammet

Er planen å imponere med et skikkelig godt lammelår denne påsken har du kommet til rett sted. For selv om tilberedelsen av nevnte rett selvfølgelig må være på stell for at middagen skal bli vellykket, er det du serverer i glasset minst like viktig for helhetsinntrykket.

Tradisjonsmat gjort riktig

Sjokolade, egg, pinnebrød, pølser og appelsin – matvarer vi aldri får nok av i påsken. For er det noe vi nordmenn elsker er det tradisjon, og det skal godt gjøres å overtale oss til å gjøre noe annerledes enn vi pleier. Påskeegget skal fylles og skituren gjennomføres – men høyest på lista finner vi lammelåret.

For lammelåret er påskens rett, med tilhørende rotgrønnsaker, hvitløk og rosmarin. Kjøttet skal falle av beinet og sausen skal komplimentere alt som ligger på tallerkenen – men retten blir ikke komplett uten prikken over i-en, nemlig en passende rødvin.

Les også: Piemonte Signature Series – din medsammensvorne til påskekrimmen

Komplimentere, ikke dominere

En god rødvin skal ikke overkjøre eller dominere smakene i måltidet, men tillegge retten en ekstra dybde og dimensjon. Fordi lammekjøtt byr på mye smak, må også rødvinen tilfredsstille smaksløkene. Syreinnhold og tanniner, også kjent som garvestoffer, bør være markante for å håndtere smak og fett, og vinen bør ha fruktige undertoner i møtet med hvitløk og rosmarin.

Å plukke ut den riktige rødvinen kan dermed være en bragd i seg selv. Derfor skal vi gjøre vårt beste for å guide deg i riktig retning.

Sjenerøs munnfølelse og mykere tanniner

I Frankrikes mest historiske appellasjon, Châteauneuf-du-Pape, finner vi gården Les Cailloux. Her holder familien Brunel til, produsent av flerfoldige viner perfekt til lam. Vin fra Rhône-dalen er kjent for å tilby en sjenerøs munnfølelse og markante, men myke tanniner som gjør vinen fruktig og lettdrikkelig.

Både Les Rives d'Alcion og Brunel Côtes Du Rhône er dype, komplekse og fruktige viner med aroma av mørke bær, urter og krydder. De er faste, fyldige og komplekse med en god konsentrasjon og lengde, og dermed ypperlig i kombinasjon med lam.

Også Brunel Cuvee Sommerlounge er en fin make til lammelåret. Denne unge og fruktige vinen har en sval aroma preget av mørke bær, plomme, litt kjøtt og pepper som komplimenterer smakene i lammekjøttet.

Om en modnere vin er det som lokker er en klassisk Châteauneuf-du-Pape riktig valg. Domaine Les Cailloux er laget av gamle vinstokker og modne druer som har blitt høstet så sent som mulig for et fyldig og intenst resultat. Den har en kompleks aroma av mørke bær, aromatiske urter, lakris og krydder, som sammen med lammelår blir en uslåelig kombinasjon.

Tilbehør og matrett dikterer valg av drikke

Vær oppmerksom på at rødvin ikke alltid er det riktige valget til lam. Til lammelår passer det ypperlig, men matretter som fårikål, lammefrikassé eller pinnekjøtt vil passe bedre i kompani med en frisk hvitvin eller rosévin.

Tilbehøret til kjøttet har også noe å si for valg av drikke. Om du ønsker å servere ferske grønnsaker til lammelåret i stedet for ovnsbakte vil det heller ikke her være passende med rødvin. Vinen du serverer skal være med å løfte helhetsinntrykket. Pass derfor på at alle komponentene i middagen harmonerer, så vil gjestene garantert ønske en gjentagelse.