Rosévin, rosa mat og roser i kinnene – våren er her for fullt!

Pakk bort vinterskoene, sett frem utemøblene og ta på deg solbrillene – våren er endelig her! Da er det på sin plass med en skikkelig feiring for å markere vinterens bortgang og at vårens har meldt sin ankomst. Og hva passer vel bedre da, enn rosa mat og drikke som står i stil til de sjarmerende rosene i kinnene sesongen bringer frem hos oss?

Ønsk våren velkommen tilbake

De fleste av oss kan skrive under på å være så lei av vinteren på et tidspunkt at vi ikke vil oppholde oss ute i det hele tatt. Å ligge tullet inn i et varmt teppe på sofaen og drikke kakao virker mye mer forlokkende. Når våren endelig annonserer sin ankomst er det dermed ikke mye som skal til før man får en følelse av lykke og glede. Varmere tider er i vente, og man får plutselig en trang til å samle venner til godt lag. Hva passer vel bedre da enn en «velkommen tilbake»-fest for våren?

Alt blir bedre med rosa

Fargen på ettermiddagshimmelen i det solen går ned i horisonten, duften av nyvasket sengetøy og smaken av jordbær – det er mye som kan forbindes med rosa om man lar fantasien slippe til. Særlig etter vinteren når sansene våre kjenner igjen de små finurlighetene våren bringer med seg, kan rosa representere den lykkefølelsen mange kjenner på.

Å bruke dette som et instrument i arrangeringen av vårens velkomstfest kan virkelig bidra til god stemning. Ikke vær redd for å ta den helt ut – et bord dekket med rosa delikatesser kan ingen motstå!

Bobler for en sprudlende tid

Rosévin blir fort et naturlig tilskudd i sammenhenger der latter, liv og hygge står på agendaen. Vinen er frisk og livlig, og har ofte aromaer av blomster, frukt, bær og krydder. Det er når vinteren sakte, men sikkert slipper taket av rosévinen gjør sitt inntog. Idéen om at innvielsen av våren er det perfekte tidspunktet for å nyte et glass rosé deles av mange. Vi skal ikke mange årene tilbake før tilbudet av rosévin i Norge var på et nokså labert nivå. Nå har rosévinen virkelig kommet for å bli, og det med god grunn.

Man finner fort sin favoritt tilpasset de ulike situasjonene man befinner seg i, og ikke minst hva man spiser. Grillmat, salat, fisk, desserter eller det å kose seg med et glass – det er et produkt for alle. Pasqua 11 Minutes Rosé passer perfekt til grillmat om man ønsker å vie inn grillen for året, AIX er svært anvendelig og passer til alt fra salat til kjøttretter, Domaine Ott Rosé Cour de Grain er for de som ønsker å kose seg litt ekstra til skalldyrmiddagen og Signature Series Rosé er et perfekt innslag de dagene man bare vil kose seg i solveggen med noe godt.

Fristelser i stil med sesongen

Cupcakes, cake-pops, makroner, sorbet, jordbæris, kaker og marengs – valgene er mange når det kommer til rosa desserter. Så lenge du har konditorfarge er det nesten ingen grenser for hva du kan sette farge på. I tillegg finnes det både frukt og bær som passer inn i fargeskalaen vi er på utkikk etter.

Likevel er det gjerne slik at man vil diske opp med noe godt før man beveger seg over til desserten. Hva med å imponere med hjemmelaget sushi eller sashimi? Lakseruller med kremost og røkelaks er også alltid en slager, det samme er skalldyr. For dere som ønsker å leke dere litt ekstra er rødbeter den perfekte ingrediens for å sette rosa farge på matretter. Fyr opp grillen og server gjestene deres grillfavoritter med rødbet- og potetsalat som tilbehør, eller lag en lekker pastarett med rødbetpesto som virkelig imponerer.

Oppskrift rødbetpesto:

2 rødbeter i medium størrelse
4-5 hvitløksfedd
2 ss olivenolje
8-10 valnøtter
Juicen fra ½ lime
Salt
2 ss parmesanost

Skrell rødbetene og del dem opp i skiver. Gni litt olivenolje, salt og hvitløk på skivene. Legg i en ildfast form og bak dem på 175 ºC i 15 minutter til saften i rødbetene slippes ut, og de kjennes myke. Alternativt kan du steke dem i pannen med litt olivenolje.

La rødbetene avkjøles før du putter dem i en blender. Ha i parmesan, valnøtter, limejuice og litt salt etter smak. Bruk litt vann om nødvendig. Bland til det blir glatt, tilsett litt olivenolje og miks videre. Voilá! En rødbetpesto som setter farge på ethvert måltid.

Ingen feiring uten rosa cocktails

Man tenker kanskje at moroa er over når middagen er fortært og desserten kun er et kjært minne hos samtlige av gjestene. Da er tiden inne for å imponere atter en gang med en delikat drink. En slik feiring blir vel ikke komplett uten en smakfull rosa cocktail? Uansett om du velger å servere drinken som en etterdønning etter nydelige cupkakes og makroner, eller som en dessert i seg selv, vil den garantert bli tatt godt imot.

Hva med å servere Pink Ink, en leskende shortdrink med Roby Marton Gin og Thomas Henry Cherry Blossom Tonic? Servert i et stort vinglass med masse is er den både forfriskende og en tørsteslukker. Om du derimot ønsker at drinken skal være desserten er Amarula Strawberry Dream en sikker vinner. Vaniljeis i en drink slår aldri feil, og blir fort en snakkis i vennegjengen. Om planen er å virkelig imponere er Backyard Smash et godt valg. Har du noen gang laget en drink med eggehvite i? Det er ikke så vanskelig som det høres ut, men du vil garantert få en stjerne i boka av middagsgjestene dine.