Youtube-fenomener inntar barnerommet

Pressemelding   •   sep 16, 2019 15:41 CEST

Utvikling av leketøy med inspirasjon fra YouTube er en økende tendens som er kommet for å bli

Hvis du er småfbarnsforelder, har du garantert hørt den på repeat, hatt den på hjernen og kanskje til og med sunget med på landeplagen med den tilhørende hai-dansen, som har mer enn tre milliarder visninger på YouTube. Det dreier seg selvfølgelig om ‘Baby Shark’ fra Pinkfong. Nå lanseres også de velkjente karakterene Baby Shark, Mommy Shark og Daddy Shark i form av myke bamser som naturligvis spiller den populære sangen når man gir dem et klem. Musikkvideoen, som er den 18. mest sette videoen på YouTube, har gått fra å være en del av det morsomme Youtube-universet til å innta hitlistene, og nå til å bli kosebamser.

«Baby Shark er en populær barnesang om en haifamilie. Det er lett å bli glad i figurene – spesielt nå når de har fått sitt helt eget univers på Youtube, slik at man kan følge dem på ferden under vannet. Derfor er det ganske naturlig at barna også vil ha sin egen Baby Shark hjemme, hvor de kan bruke den til å skape sin egen fortelling», sier Jakob Andersen, salgsdirektør i Amo Toys, som distribuerer leketøy i Norden.

I USA ble bamsene det nest mest solgte leketøyet på kun 12 timer, og hos Amazon var alt utsolgt i løpet av to dager.

Den beste gaven finner du i barnas søkehistorikk

Ifølge Jakob Andersen er det ikke første gangen at karakterene fra de mest populære Youtube-videoene har fått mye oppmerksomhet og er blitt til leketøy.

«Det er faktisk ikke noe nytt at vi inviterer det vi ser på Ipaden med hjem. Et godt eksempel er unboxing-fenomenet fra YouTube, der det er en overraskelse hva som er inni pakken. Dette ble videreført til leketøyet der L.O.L Surprise-dukkene ble revet ned av hyllene fordi det raskt gikk sport i å samle på dem.»

Det ble solgt 25 millioner eksemplarer det første året L.O.L. Surprise var på markedet. Og med over 100 millioner solgte dukker på verdensbasis er det mye som tyder på at det ikke bare var en digital døgnflue. Til høsten lanseres dukkenes storesøstre i Norden under navnet L.O.L. Surprise OMG.

Han spår at vi kommer til å se mer Youtube-leketøy i fremtiden. «Hvis du er i tvil om hva som vil slå an i barneselskapet eller under juletreet, er sjansen stor for å treffe riktig hvis du kjøper det leketøyet barna har sett på nettet. I takt med utviklingen av barnas medievaner forventer vi i hvert fall at dette bare vil få større og større betydning for fremtidens leketøy. Når vi velger og kjøper inn nytt leketøy til landets leketøysbutikker, bruker vi i dag mer tid på YouTube enn for noen år siden, slik at vi er oppdatert på det som rører seg og er populært blant barna.»

AMO Toys Scandinavia A / S er en uavhengig distributør av leketøy og spill i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Vi markedsfører og distribuerer en rekke nøye utvalgte leker for det nordiske markedet - alle med høye krav til lekeverdi, kvalitet og sikkerhet. Vårt sortiment teller et utvalg av ledende leketøy merkevare, de mest kjente er Baby Born, L.O.L. Surprise, Geomag, Danspil, Little Tikes och Disney.

AMO Toys historie går tilbake mer enn 50 år og regnes for, å være en sann pioner i det nordiske leketøy industrien. Vi har en sterk og godt etablert distribusjonsnettverk med mer enn 4000 forhandlere i Norden omfattende leketøysforretninger, e-butikker, etc.

Selskapet har hovedkontor i Århus, Danmark med lokale salgskontorer i Norge og Sverige.

Kommentar