​Fjerdeplass på Bakkerud i Frankrike

Helgens VM-runde i Franske Loheac er en av høydepunktene på rallycross kalenderen. Resultatmessig ble det ikke helt slik Andreas Bakkerud håpet på, men det var fremgang fra forrige runde: - Jeg vil gjerne stå oppe på pallen, men denne helgen må vi si oss fornøyde med en fjerdeplass. Nivået på de som står i finalen er jo meget bra, sier Bakkerud

Bakkerud viste på treningen både fredag og lørdag at han har topp farten inne, og forbedret også sin egen banerekord Lørdag morgen. Hjemme helten, og ni ganger verdensmester Sebastien Loeb tok den imidlertid senere på dagen. - Jeg er veldig fornøyd med rundetidene på Lørdag. Vi klarte imidlertid ikke å sette det samme til gode nok omgangs tider. Spesielt startene ble for dårlige, og da blir det mye kjemping som gjør at tiendelene vi trenger forsvinner, forklarer Bakkerud som ble henholdsvis 7 og 4 i de to heatene Lørdag.

Søndag ble det helt nye kort, da forholdene endret seg fra strålende sol til stri-regn.
- Vi slet med å finne rytmen, og litt på samme måte som på Lørdag kom vi bakpå fra start og fikk det tøft. Det ble en åttende og niende tid, som sammenlagt gav en sjette plass etter de fire innledende omgangene. Derifra jobbet vi oss hele veien inn til en fjerdeplass i finalen. Det må vi være OK fornøyd med, det er tross alt verdensklasse på alle de sjåførene som står rundt meg på startfeltet i finalen.

Frankrike er et spesielt løp, og ved siden av Norge og Sverige er dette en av mine favoritter. Denne helgen var det over 70.000 tilskuere, og ekstra spesielt er det å se svært mange av dem i #BakkerudBLUE klær, forteller Bakkerud som likevel kom i skyggen av super helten Sebastien Loeb: - Han er jo gud her nede, og det er kult og se at han også har lyktes så bra i rallycrossen. Vi hadde en god prat før semifinalen, og han trives veldig godt i rallycrossen!

Nå er neste utfordring Riga om knappe to uker for Bakkerud:
- Jeg liker Riga, de hadde en meget bra runde der i fjor, og jeg trivdes veldig godt på banen. Jeg har også mange fans der etter to år i samme team som Reinis Nitiss.
Jeg håper de kan gi litt ekstra trøkk på tribunen, så skal jeg gi det samme på banen.
Det er på tide å ta steget opp på pallen igjen nå, avslutter Bakkerud.