​Ingen god helg i Canada for Andreas Bakkerud

Andreas Bakkerud kjempet hardt for å nå en semifinale i helgens VM-runde, men endte dessverre på den sure 13. plassen etter fire kvalifiseringsomganger. En ødelagt drivaksel i andre omgang var mye av grunnen til akkurat det. - Jeg liker ikke å skylde på ting, men vi kom for langt bakpå med brutt Q2. Forholdene var også vekslende hele helgen, og denne gangen vippet det ikke vår vei, forteller Bakkerud.

Årets åttende VM-runde ble kjørt i Canadiske Trois-Rivieres, mellom Quebec og Montreal, og er en del av en motorsportsuke kalt GP3R. - Motorsport interessen her er enorm, og interessen for rallycross vokser for hver år vi kommer tilbake. Fredagen arrangeres en stor parade igjennom byen og vi er virkelig høydepunktet i byen denne helgen.

Resultatmessig ellers ble det få høydepunkt med hjem over Atlanteren.
- En 7.tid i første omgang var OK, og vi hang godt med i andre også da en drivaksling røk og jeg snurret. Med så få biler med, og så jevne prestasjoner vi har i VM nå må alt klaffe om du skal klare å komme tilbake fra slike episoder. Søndagen startet med regn, og med tørkende forhold ble det enda vanskeligere. Jeg fikk heller ikke kjøringen til å stemme helt, og da blir det bare kjemping hele veien. Det gikk nesten, men det ble en 13. plass denne gang, forteller en skuffet men fattet Bakkerud. Bare de 12 beste går videre til semifinale.

Han var første reserve i semifinalen, men måtte se alle biler komme til start – og dermed se resten av moroa fra tribunen. – Vi hadde 11 supportere med oss fra Bergen hit, så jeg hadde godt selskap, ler bergenseren som også ser fremover: - Helgens resultat føles skuffende i dag, men det er også det som gjør følelsen av å stå på pallen igjen neste gang så utrolig bra!