Mona Holm taler under åpningen av et iransk kvinnemuseum i eksil i Den Haag. Hun er museumsleder ved det nasjonale museet Anno Kvinnemuseet i Kongsvinger, og president i Den internasjonale organisasjonen for kvinnemuseer (IAWM). Foto: Bård Løken

Iransk kvinnemuseum åpner - i eksil

Anno Kvinnemuseets Mona Holm er invitert til Den Haag for å tale under åpningen av det iranske kvinnemuseet og utstillingen "From Evin, with Love".

Museum i eksil

Den 9. mars kan endelig Mansoureh Shoajee åpne utstillingen "From Evin, with Love", etter mange år med hardt arbeid. Utstillingen består av kunsthåndverk utført av kvinnelige politiske fanger i Evin fengselet i Iran. Den åpner på Humanity House i Den Haag, Nederland, og markerer også åpningen av det iranske kvinnemuseet i eksil.

Fredsprisvinner

Mansoureh Shoajee er prosjektleder og primus motor for The Iranian Women's Movement Museum. Hun har arbeidet sammen med fredsprisvinner Shirin Ebadi for å bygge opp det iranske kvinnemuseet. Ebadi mottok Nobels fredspris i 2003 for sin innsats for demokrati og menneskerettigheter, og særlig for sin kamp for kvinners og barns rettigheter. Ebadi var er en av talerne i Den Haag 9. mars.

Anno Kvinnemuseets Mona Holm er også invitert til å tale på åpningen. Det skjer i kraft av at hun er president i den internasjonale organisasjonen for kvinnemuseer, International Association of Women's Museums (IAWM).

Besøkte Norge

Mansoureh Shoajee var høsten 2010 på studiebesøk på flere europeiske kvinnemuseer, blant annet ved Anno Kvinnemuseet i Kongsvinger.

- Det norske kvinnemuseet gratulerer Shoajee og iranske kvinner. Vi er glade for at utstillingen og museet nå blir realisert, sier Mona Holm, president i IAWM og museumsleder ved Anno Kvinnemuseet.

Mona Holm

Museumsleder Kvinnemuseet +47 92652008