Apotekene har foreløpig tilgang på munnbind som dekker etterspørselen. (Foto: Shutterstock)

Apotekene kan dekke økt etterspørsel etter munnbind

– Alle hovedgrossistene for apotekene har for øyeblikket store lagre av munnbind, og kan skaffe større partier til landet hvis etterspørselen fortsetter å øke. Det bekrefter Apotek 1, Vitusapotek og Boots apotek, sier Jostein Soldal i Apotekforeningen.

De enkelte apotekene er også forberedt på å dekke en økende etterspørsel, og fyller opp egne lokale lagre fortløpende. Det er ikke grunn til å kjøpe flere munnbind enn man tror man har bruk for, for å hamstre.

Det kan oppstå kortvarige lokale mangler på munnbind i enkeltapotek, men apotekene vil få fylt opp hyllene i løpet av kort tid, slik situasjonen er i dag.

– Hvis det nå skulle bli et stort antall kunder som ønsker å kjøpe munnbind i apotekene, er det viktig at de som handler husker på de generelle smittevernrådene. Er du syk må du holde deg hjemme. Er du i karantene, må du ikke oppsøke apoteket. Sørg for god håndhygiene, husk 1 meters-regelen, og unngå trengsel i apotek, oppfordrer Soldal.

Apotekene har også store lagre av hånddesinfeksjonsmidler nå. God håndhygiene er fortsatt svært viktig, og håndsprit er et godt supplement når såpe og vann ikke er tilgjengelig.