Verdens beste bartender kårer verdens beste akevittdrink!

Monica Berg ble tidligere i sommer kåret til «International bartender of the year» under årets The Spirited Award, bransjens gjeveste pris. 2. september satt hun selv i juryen, som juryens leder, under finalen i cocktailkonkurransen LINIE «The Journey», hvor hun kåret verdens beste drink basert på LINIE Aquavit.

LINIE "The Journey" er en internasjonal cocktailkonkurranse. Med innledende runder i henholdsvis Sverige, Danmark, Tyskland, Finland, Sveits, Østerrike, UK og Norge, var det 7 (Danmark trakk seg grunnet sykdom) finalister som stilte til start under den internasjonale finale som ble holdt på Bar Bortenfor i Oslo. Blant disse var det mange engasjerte talenter som imponerte juryleder Berg.

- Jeg er jo veldig glad i akevitt og det er moro å se så mange bartendere få like mye glede av akevitten som meg. Det var også veldig morsomt å se så mange nye ansikter i år og hyggelig at vi kunne ønske UK velkommen til årets LINIE «The Journey», forteller Berg.

Dette er det fjerde året Berg sitter som juryens overhode, som stolt ambassadør for både konkurransen og akevitt.

- Det er viktig å fortsette arbeidet med å få frem akevitt som et alternativ til annet brennevin både i drinker og alene. En slik konkurranse er med på å bygge et nettverk blant bartender og samtidig øke kunnskapen rundt kategorien, sier Berg

Sverige til topps med Japan-inspirert cocktail

Vinner av LINIE "The Journey" 2019 Marcus Schill Jansson. Foto: Arcus

Det var en overrasket og nervøs Marcus Schill Jansson som i sin første cocktail konkurranse mottok stående applaus da han ble utnevnt vinner av LINIE "The Journey" 2019.

- Det var helt fantastisk. Det føles fortsatt litt uvirkelig at det var jeg som vant. Det var så mange dyktige deltagere, og jeg var veldig nervøs helt frem til siste sekund. Jeg vil takke alle som kom og var med på å gjøre dette til en spesiell kveld for meg, forteller han.

- Som en svensk «nordlending» er det ekstra gøy å jobbe med akevitt, og spesielt LINIE, ettersom akevitt er et produkt som representerer vår kultur og historie. Jeg er fra ett sted i Sverige som er ganske nærme Trondheim, så LINIE Aquavit ligger meg nært, legger han til.

Jansson, som representerte Sverige, gikk helt til topps med sin cocktail «Kami’s Reach». Premisset for LINIE "The Journey" er å skape en cocktail inspirert av ett av landene langs LINIE sin globale reise, med Lysholm LINIE Aquavit som hovedkomponent. Jansson hadde latt seg inspirere av Japan.

- Akevitt er et produkt som man tradisjonelt forbinder med nordiske smaker og det nordiske kjøkken. Det å få sjansen til å kombinere det nordiske med andra kulturers smaker gir oss muligheten til å innovere og komponere nye spennende smaker, forteller Jansson.

Jury i verdensklasse
Juryen, Monica Berg, Tysklands akevittguru Jürgen Deibel og Arcus’ egen Senior produktutvikler, Ingrid E. Skistad vektet 4 kriterier i sin bedømmelse. Utseende, smak, historie, og ikke minst originalitet.

- Det var mange gode bidrag i årets finale, men Marcus presenterte en drink der smakene matchet og harmonerte godt og hvor akevitten også kom veldig godt frem, forteller Berg

Vinnerdrinken Kami’s Reach

4 cl LINIE infusert med rød sedertre*

2.5 cl Umeshu

2 cl Grapefrukt*

1 cl Sukkerlake

1 Shisoblad

*Ceder: lag en konsentrert tinktur, der du tar 5 cl LINIE Aquavit 2 ubehandlet rød sedertrebiter, og la stå i 4 dager. Tilsette deretter 30 cl LINIE Aquavit.

*Grapefrukt: tilsett 3 cl sitronsyre per halvliter Grapefrukt