Louis Bernard fra hjertet av det sørlige Rhône

Louis Bernard fra hjertet av det sørlige Rhône

I hjertet av den sørlige Rhônedalen ligger byen Gigondas, der Louis Bernard Côtes-du-Rhône blir til. 2014-årgangen domineres av Grenache og backes opp av Syrah. Akkurat som i Châteauneuf-du-Pape benyttes små mengder av andre druer, som Mourvèdre, for å krydre vinen. Vinen er svært fruktig med tydelige nyanser av kirsebær i duften, smaken er harmonisk med generøs frukt og silkeaktige tanniner.

En etterlengtet årgang

2014 var en etterlengtet årgang – etter flere år med svært små avlinger ble det endelig en årgang med normale volumer, noe som særlig gjelder områdets virkelige karakterdrue Grenache Noir. Årgangen ble preget av en svært varm og solrik vår, fulgt av en uvanlig regnfylt og kald sommer. I midten av august kom solen og varmen, og druene modnet perfekt. Det fine været holdt seg gjennom innhøstingen, og druene ble høstet med fin modenhet. Årgangen er preget av fruktighet og eleganse, og vinene er svært tilgjengelige allerede som unge, med fint avrundede tanniner.

Louis Bernard Côtes-du-Rhône 2014 domineres av Grenache, som backes opp av Syrah. Små mengder av andre druer, som Mourvèdre, benyttes som krydder på samme måte som i Châteauneuf-du-Pape. Vinen er svært fruktig med tydelige nyanser av kirsebær i duften, smaken er harmonisk med generøs frukt og silkeaktige tanniner.

Med fokus på terroir og kvalitet

Louis Bernard ble grunnlagt i 1976 og har sitt vineri i hjertet av det sørlige Rhône, i Gigondas. Det legges stor vekt på å høste druene ved optimal modenhet, noe som gjør at man får myke og harmoniske tanniner til tross for tradisjonell vinifisering med lang maserasjon. Med filosofien om å skape viner av høy kvalitet har man stort fokus på druene som dyrkes. Her har man full kontroll gjennom hele prosessen, fra dyrking til vinifisering jobber man i ekstremt nært samarbeid med drøyt 20 kontrakterte vindyrkere. Gjennom å samarbeide med flere vindyrkere får man et større utvalg av druer og terroirer å jobbe med, samtidig som man er like tilstedeværende i hele prosessen som når man eier vingårdene.

Bredt sortiment med flere viner

Louis Bernard har også flere viner enn Bernard Côtes-du-Rhône i sortimentet på Vinmonopolet. Det finnes to andre, minst like kvalitative viner, fra områdene rundt Rhônedalen.

Louis Bernard Côtes-du-Rhône Villages 2013 kommer fra Côtes-du-Rhône Villages, som består av et antall byer som regnes for å gi ekstra høy kvalitet. Totalt omfatter opprinnelsesbetegnelsen litt i underkant av 8 000 ha, mens ”vanlig” Côtes-du-Rhône har 35 000 ha. Village-byene har generelt lavere avlinger, noe som gir mer konsentrerte viner, vinene får mer kraft og tydeligere tanninstruktur, og de har dermed ofte godt av noen års lagring. Louis Bernards Villages er intet unntak, smaker man den ved siden av deres Côtes-du-Rhône uten village-betegnelsen blir forskjellen tydelig, med mer konsentrasjon og tydeligere terroiruttrykk.

Louis Bernards Châteauneuf-du-Pape 2014 er fremstilt i en tydelig moderne stil med svært generøs frukt, mye krydder og fyldig smak med myke tanniner. Til tross for det generøse uttrykket er dette en vin som viser distriktets kvaliteter og terroir på en tydelig måte. Den mykere, mer hurtigmodnende og generøse stilen skapes primært av en stor dominans av den mykere, men krydrede Grenache-druen, som dominerer med bortimot 90 % av blandingen og som støttes av Syrah og Mourvèdre. For å maksimere den rene frukten i vinen, er den ikke fatlagret. Vinen er allerede god å drikke, spesielt hvis man gir den en time eller to i karaffel, men den kan også lagres i opptil fem år hvis man foretrekker en mer utviklet vin.

Louis Bernard Côtes-du-Rhône 2014
Pris: 115,20 kr
VP-nummer: 1018501

Louis Bernard Côtes-du-Rhône Villages 2013