Bøker uke 41

Aschehoug forlag: Nyheter uke 41

Per Kristian Olsen: Jevnet med jorden. Brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944

Høsten 1944, da de tyske styrkene på nordfronten måtte trekke seg tilbake, tok de i bruk den brente jords taktikk i Finnmark og Nord-Troms. En hel landsdel ble jevnet med jorden og befolkningen tvangsevakuert, med enorme menneskelige omkostninger. Tiltaket ble begrunnet militært: Det gjaldt å forhindre en russisk invasjon, het det i propagandaen.

Begrunnelsen var en bløff. Det foreslå ingen militær trussel fra russernes side. I virkeligheten var det NS-regimet og Reichskommissar Terboven som fikk Hitler til å gi ordre om at Nord-Norge skulle legges i aske. Hensikten var å hindre de norske eksilmyndighetene i å bite seg fast i nord.

Nye arkivfunn viser at det hele dreide seg om en krigsforbrytelse av dimensjoner. Hvorfor ble ingen tiltalt og straffet etter krigen for de ufattelige lidelsene som var blitt påført sivilbefolkningen i Nord-Norge?

Per Kristian Olsen (f. 1955) er forfatter og journalist. Han har lang fartstid fra flere kulturredaksjoner, blant annet i Nationen, Nordlys og NRK Kulturnytt. Olsen har laget flere tv-serier og bøker om musikk og litteratur. Han arbeider i dag i Program riks ved NRK Troms.

Ellen Arnstad: Alt du ikke ser. Livet med Joachim

Gründeren og karrierekvinnen Ellen Arnstad fødte eldstesønnen Joachim bare fire timer etter at magasinet HENNE var lansert. I lykkerusen etterpå fleipet hun med at det var så vidt hun rakk sin egen fødsel.
Svært få mennesker har sett hennes andre virkelighet: Hemmeligheten og krisen hun ikke kunne dele med omverdenen eller fortelle noen om. Angsten for å miste sønnen. Fortvilelsen over å se ham bli sykere og sykere. Joachim har vært den store lykken og den store sorgen i Ellen Arnstads liv. I denne boken reflekterer hun over styrken i relasjoner, kraften i hverdagsøyeblikk og friheten til å velge egne verdier.

Ellen Arnstad (f. 1965) har vært forlagsredaktør i Aller Media, grunnlegger av magasinet HENNE, sjefredaktør i ukebladet KK og Se og Hør - og er modellen bak TV-figuren Tårnfrid. Hun har sittet i hovedstyret i Norsk Redaktørforening og i Pressens Faglige Utvalg og bidratt i samfunnsdebatten om likestilling gjennom flere år. Nå er hun administrerende direktør for kongress-og eventsenteret X Meeting Point. "Alt du ikke ser. Livet med Joachim" er hennes første bok.

Otto Ulseth: Åge og Sambandet

Otto Ulseth har fulgt Åge Aleksandersen og Sambandet landet rundt de siste årene, inkludert en bejublet avstikker til Royal Albert Hall. Her blir vi med i øvingslokalet, på svære konserter og bak scenen, der ingen utenforstående vanligvis har adgang. Forfatteren har vært med overalt.
En åpenhjertig Åge Aleksandersen forteller om opp- og nedturer i liv og musikk. Han snakker om de mest kjente låtene sine, om folk og hendelser som har betydd mye for ham og hva han har lært gjennom en enestående karriere.
Vi blir også kjent med medlemmene i lagmaskineriet Sambandet. De deler erfaringer og sterke historier fra lange musikerliv. De trekker fram lagbyggeren Åge og hvordan samspillet i bandet fungerer både musikalsk og sosialt.

Otto Ulseth (f. 1957) er journalist, fotballtrener og forfatter. Han har tidligere bla. utgitt ut bøker om og med Oddvar Brå, Drillo, Petter Northug og Nils Arne Eggen. Ulseth er medarbeider og medeier i trenings- og konsulentselskapet Avantas Aktiv.

Salman Rushdie: Det gylne hus

Samme dag som Barack Obama blir tatt i ed som USAs 44. president, kommer en mystisk milliardær til Greenwich Village i New York. Naboene blir umiddelbart fascinert av den eksentriske nykommeren og de tre sønnene hans. Nero Golden blir sammen med sin familie et betydelig men gåtefullt maktsentrum i hovedstaden. Hvem er han, og hva vil han?

Salman Rushdie regnes som en av var tids største skjønnlitterære forfattere. Han er født i 1947 i Bombay, men har levd mye av sitt liv i England og etter hvert også i USA. Rushdie har skrevet sytten bøker og er oversatt til over 40 språk. Det var romanen "Midnattsbarn" som med ett slag gjorde ham verdensberømt. For denne fikk han en rekke priser. "Sataniske vers" (1988) ble en merkestein i kampen for ytringsfriheten da det iranske regimet utlyste sin fatwa over forfatteren i 1989. I 2007 ble Salman Rushdie slått til ridder for sine fortjenester til litteraturen. Han er medlem av Det kongelige litteraturselskap og Commandeur dans l'Ordre des Arts et des Lettres.

Nina Brochmann, Ellen Støkken Dahl, Magnhild Winsnes (ill.): Jenteboka

Hva er mensen? Hva er utflod? Må jeg bruke BH? Hva er det som skjer?
Overgangen fra barn til ungdom er ikke enkel. Kroppen forandrer seg, hormonene tar kontrollen og i hjernen skjer det en slags ommøblering. Dette vet voksne, men for den som står midt i det, er det ikke like greit å skjønne oppned på tilværelsen.
I Jenteboka tar legene Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl deg gjennom alt du trenger å vite om puberteten. For unge jenter skal ikke google seg fram til svar på de aller viktigste spørsmålene. Jenteboka er en kvalitetsguide fra to av landets mest populære leger, som kjenner jentekroppen ut og inn. De gir tips, triks, historier fra virkeligheten og gode råd til den som snart skal inn i puberteten. Og fordi noen kommer i puberteten tidlig og andre sent, er denne boka skrevet med tanke på begge tilfeller, og passer for jenter fra 9 til 16 år.

Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl er forfatterne bak suksessen Gleden med skjeden.

Bobbie Peers: Kaosparalysatoren

Noe er galt på Senter for Misinformasjon. De nye vaktobotene har tatt over kontrollen. William ser ingen annen løsning enn å rømme derfra, sammen med kodepyramiden, det eneste våpenet som kan stanse Abraham Talley. Men Londons gater er farlige, vaktobotene er i hælene på ham og Abraham Talley puster ham i nakken. William trenger hjelp fra gamle venner og nye fiender for å få pyramiden i sikkerhet. Men vil han klare det før det er for sent?

Kaosparalysatoren er femte bok i serien om William Wenton. Hemmeligheter fra fortiden avsløres, vennskap settes på prøve og kampen mot de onde luridiumskreftene er hardere enn noensinne i denne uhyre spennende femteboka.

Bobbie Peers er en av Norges aller mest suksessrike barnebokforfattere, og har med serien om William Wenton markert seg som en av barnas aller største favoritter.

Tom Fletcher: Julosaurusen

Julosaurusen er en sjelden dinosaur (den siste på jorda!), og han bor på Nordpolen. Han elsker livet sammen med smånissene og den muntre julenissen, men det er litt ensomt å være så annerledes.

Skolegutten William og Julosaurusen møter hverandre på julaften og legger ut på et magisk eventyr. Julosaurusen er en fortelling om vennskap og familie, syngende smånisser og selveste julenissen, flygende reinsdyr og at det umulige kan bli mulig. Og hvis du trodde at dinosaurer og jula ikke passet sammen, tro om igjen!

Tom Fletcher er en av Storbritannias bestselgende barnebokforfattere. Han er musiker, blant annet kjent fra bandet McFly, og har en YouTube-kanal med over 620 000 følgere. Bøkene hans er oversatt til trettito språk.

Beatrix Potter: Petter Kanin lukter seg fram

Petter kanin lar snuten bestemme veien, og underveis er det mye han kan lukte på og smake på. Og kanskje han havner i litt trøbbel, også ...

I denne vakre skrap og lukt-boka kan dere lukte på mye forskjellig, blant annet lavendel, jordbær, bjørnebærpai - og løk!

Pressekontakt Markedssjef Barn og ungdom 99267713