10 LØPERE FULLFØRER 10 MARATON PÅ 10 DAGER

En gruppe løpere fra hele verden har gjennomført en av de mest fysisk og mentalt krevende utfordringene i sitt liv – å løpe 10 maraton på 10 dager ved å løpe fra London til Paris. Den 450 km lange ferden startet ved ASICS-butikken i Regent Street i London og endte i Paris Maraton, og bragden er dokumentert i en kortfilm.

Link till trailerLink till kortfilm

Alle medlemmene av gruppen ASICS FrontRunner, som blant annet bestod av en tidligere vektløfter fra Storbritannia, en italiensk malerikonservator og en 65 år gammel bestemor fra Russland, tok utfordringen med å kaste lys over de mentale og fysiske fordelene med løping. ASICS FrontRunner består av både amatører og toppidrettsutøvere fra hele verden, som har kommet sammen for å promotere ASICS’ filosofi om "en sunn sjel i et sunt legeme".

Dokumentaren følger løperne på ferden og er med på hvert eneste skritt i det følelsesladede 10 dager lange eventyret. Underveis fra de hvite klippene ved Dover til de pulserende gatene i Paris viser kortfilmen de mentale og fysiske strabasene under den lange turen, og filmen prøver også å gi et ærlig innblikk i vennskapene som dannes og den kulturelle kunnskapen som de internasjonale løperne fra Europa, Sør-Amerika og Afrika tilegnet seg.

I gjennomsnitt tilbakela løperne mer enn et maraton per dag, men reisen forløp ikke uten problemer. Problemer med tempoet, været og skiftende landskap skapte utfordringer. For å gjøre utfordringen komplett, og det etter å ha løpt i ni dager i strekk, måtte løperne gjennomføre den lite misunnelsesverdige oppgaven med å løpe Paris Maraton – men alle kom i mål og krysset målstreken som et euforisk lag på tiden 4.39.

Pete Stables, som representerte Storbritannia i ASICS FrontRunner på turen fra London til Paris, sier følgende: "Etter at jeg begynte med ultraløping har jeg alltid ønsket å utforske mine egne grenser, og London til Paris-utfordringen var en perfekt anledning til dette. Jeg hadde mørke stunder, men å få muligheten til å gjøre noe slikt har vært noe helt spesielt. Vennskapene og det jeg har lært er noe jeg alltid kommer til å bære med meg. Hele erfaringen viser hvor sterk kraften i et lag kan være."

METARIDE-skoen er utviklet for å gjøre langdistanseløping enklere og var derfor riktig løpepartner for ASICS FrontRunner på deres legendariske reise. Med avansert GUIDESOLE-teknologi – utviklet for å skyve kroppsvekten forover og redusere energitapet i ankelleddet – spilte skoen en viktig rolle når det gjaldt å hjelpe laget med å fullføre utfordringen.

• Distanse dag 1: 54 km – London til Woking
  • Distanse dag 2: 45 km – Woking til Horsham
  • Distanse dag 3: 70 km – Horsham til Newhaven
  • Distanse dag 4: 38 km – Newhaven til Val de Saane