Pressemelding -

ASICS PRESENTERER GEL-KAYANO 26 OG FOTKARTLEGGINGSDATA FOR Å DOKUMENTERE BEHOVET FOR EN STABILISERENDE SKO

For å markere lanseringen av skomodellen GEL-KAYANO 26, avslører ASICS at 43 % av omkring 90 000* løpere som deltok i ASICS FOOT ID-systemet, har en grad av pronasjon og at de dermed risikerer skader uten en stabiliserende sko.

Kenichi Harano, Executive Officer og Senior General Manager i ASICS Institute of Sport Science (ISS), sier følgende: "Alle løpere har ulike behov, og kunnskap om din egen pronasjon er første skritt på veien mot å finne riktig sko. Pronasjon er en beskrivelse av hvordan løperens fot ruller innover i landingsfasen. Ved å undersøke hvordan løpernes føtter treffer underlaget, har ASICS funnet mønstre som kjennetegner nøytrale, over- og underpronerende løpere. Dataene fra ASICS FOOT ID-system gjør oss i stand til å gi løperne råd når de skal velge sko. Særlig gjelder dette dem som pronerer og som trenger ekstra beskyttelse."

GEL-KAYANO 26 er den nyeste modellen i den stabiliserende flaggskipserien som har blitt brukt av eliteutøvere og løpere på alle nivåer i 26 år. I likhet med alle andre ASICS-sko gjennomgår alle nylanseringer i GEL-KAYANO-serien en omfattende test- og utviklingssyklus, og den slippes bare dersom dataene overgår forgjengeren. For GEL-KAYANO 26 var målet å forbedre dempingen uten at det skulle gå på bekostning av den ikoniske stabiliteten.

Nye og bedre egenskaper:

1. Bedre utforming av skjærdeformasjonen gir en mer behagelig opplevelse, uansett distanse.
  2. METACLUTCH-teknologi gir bedre støtte for hælen.

Modellen GEL-KAYANO 26 er en av ASICS' mest avanserte sko og tilbyr løperne ultimat stabilitet og komfort med følgende funksjoner:

OVERDEL

• METACLUTCH utvendig hælkappe
  • Overdel av jacquard-mesh

MELLOMSÅLE

• Forbedret skjærdeformasjon
  • GEL-teknologi for vridning i forfot
  • DYNAMIC DUOMAX støttesystem
  • FLYTEFOAM-teknologi
  • FLYTEFOAM Propel-teknologi
  • PLUS 3 mm mellomsåle**
  • ORTHOLITE-lasting
  • GEL-teknologi i bakfot

YTTERSÅLE

• GUIDANCE TRUSSTIC-system
  • GUIDANCE LINE-teknologi
  • Lett AHAR svampgummi
  • AHARPLUS hælplugg

GENERELT

• I.G.S (Impact Guidance System)

ORDFORKLARING FOR PRONASJON
Pronasjon er en del av kroppens naturlige bevegelse og beskriver hvordan hælen ruller innover for å fordele støtet ved landing. Å kjenne din egen pronasjonstype kan hjelpe deg å finne en løpesko som passer for deg.

• Overpronasjon – Foten lander på yttersiden av hælen, og deretter ruller hælen eller foten for kraftig innover.
  • Nøytral pronasjon – Foten lander på yttersiden av hælen, og hælen ruller deretter moderat innover.

------------------------------------------------------

* 43 % av omkring 90 000 løpere av begge kjønn som ble analysert over en femårsperiode i ASICS' butikker i USA, Japan og Europa.

** Gjelder kun damemodell

• Livsstil, mote, fritid

About ASICS
Anima Sana In Corpore Sano: A Sound Mind in a Sound Body.  More than sixty years ago, in 1949, Kihachiro Onitsuka founded the forerunner of ASICS, Onitsuka Ltd, introducing its first pair of shoes.  Since then, a lot has changed, except ASICS commitment to offer the finest and most innovative sportswear products.  Today, ASICS is represented on every continent.  In constant dialogue with professional and amateur athletes, ASICS translates technology into sophisticated and functional products for a large number of sports. www.asics.com