METARUN: DEN BESTE LANGDISTANSESKOEN I ASICS' HISTORIE

• ASICS avslører morgendagens skoteknologi med sin hittil beste langdistansesko
  • Fullpakket med fire patenter* og fem teknologiske nyvinninger
  • Kun 60 000 par på verdensbasis

For tre år siden påbegynte forskerne ved ASICS Institute of Sport Science et arbeid med en klar målsetting: å lage en best mulig ASICS langdistansesko. Resultatet – MetaRun – kommer 18. november i salg for menn og kvinner hos utvalgte forhandlere over hele verden.

Fem grensesprengende teknologiske nyvinninger:

FlyteFoam: nylig patentert, ASICS’ letteste, mest slitesterke mellomsåle, med organiske fibre for høyeffektiv demping

AdaptTruss: nylig patentert og revolusjonerende karbonforsterket, adaptivt stabiliseringssystem

Sloped DUOMAX: mellomsåle med dobbel tetthet, som justerer seg fleksibelt etter dynamisk bevegelse

Optimized Upper: hanskelignende, ettlags Jacquard Mesh og MetaClutch utvendig hælkappe med innebygd memory-foam

MetaRun er utviklet for å gi langdistanseløpere på alle nivåer alt de trenger for å yte sitt beste fra start til mål – kombinert i én sko. Skoen inneholder fem banebrytende teknologiske nyvinninger som tilpasser seg behovene hos hver enkelt løper, og ASICS' forskere har gått lengre enn noen gang tidligere for å gjøre maksimalt ut av alle de fire kjernefunksjonene for langdistanseløping. MetaRun etablerer en ny standard for ASICS, med forbedringer på alle områder. Den har ASICS’ letteste mellomsåle, en stabilisering som slår inn når den trengs, hanskelignende passform og demping som absorberer alle støt for å gi en unik løpeopplevelse fra første til siste skritt.

“Som ledende leverandør innen løpesko må ASICS ligge i forkant. Vi utfordret ekspertene ved ASICS Institute of Sport Science til å utvikle en sko som sprenger de eksisterende designbegrensningene og sikrer oss fremtidig suksess. MetaRun er vår mest teknologisk avanserte sko noensinne og representerer et betydelig gjennombrudd for ASICS. Jeg er glad for at teamet har lagt listen enda høyere enn før for å sette en ny standard for langdistansesko,”sier Motoi Oyama, President og CEO, ASICS Corporation.

Finjustert for å prestere: langdistanseløp på sitt besteI 2013 fikk dr. Tsuyoshi Nishiwaki, administrerende direktør og forskningssjef ved ASICS Institute of Sport Science,en utfordring – å skape ASICS’ best mulige langdistansesko. Det forelå ingen begrensninger eller

kompromisser med tanke på tid eller kostnad, det eneste vilkåret var at MetaRun måtte gi løperne bedre prestasjoner enn eksisterende ASICS-sko på alle de fire kjerneegenskapene for langdistanseløping: lav vekt, stabilitet, passform og demping. Tidligere gikk ofte det ene på bekostning av det andre.

Dr. Nishiwaki og hans team finjusterte hver minste detalj med henblikk på prestasjon, alt fra utformingen av mellomsålen til dennøyaktige plasseringen av X-GEL. Grundig testing med gjennomgang av alle ledd helt fra de kjemiske forbindelsene, samt ubegrenset tilgang på det ypperste av utstyr og ekspertise, førte til at det ble oppdaget nye materialer og teknologiske innovasjoner på hele fem områder, slik at målet til slutt ble nådd.

MetaRun finbalanserer alle funksjoner og leverer dermed hittil ukjente fordeler i én og samme sko. MetaRun skårer høyere enn de eksisterende interne standardene* på alle de fire kjernefunksjonene, og gir overlegen komfort og støtte slik at løperne holder seg opplagt og i optimal form gjennom hele løpeturen.

Lav vekt: Mellomsåle i lettvekts FlyteFoam – med innebygde organiske fibre – er ca. 55 % lettere enn industristandarden og bidrar til å redusere totalvekten med 20 g og øke dempingen, slitestyrken og fjæringen.

Stabilitet: Ny karbonforsterket, todelt AdaptTruss gir progressiv, adaptiv stabilitet som fungerer sømløst sammen med den skrånende DUOMAX-konstruksjonen og gir 28 % bedre stabilitet for hælen og 15 % bedre stabilitet for mellomfoten,noe som reduserer presset og gir mykere overføring.

Passform: Optimalisert overdel med MetaClutch utvendig hælkappe med fôring av memory-foam, og hanskelignende, ettlags Jacquard Mesh forbedrer både statisk passform (44 % i sideretningen og 26 % i lengderetningen) og dynamisk passform (12 % i sideretningen og 15 % i lengderetningen), slik at skoen passer bedre til foten når man står stille og er i bevegelse.

Demping: X-GEL hybrid gel har en formel, utforming og plassering som øker hældempingen med 18 %.

“Hos ASICS har vi vært ledende når det gjelder nyskapende løpesko siden Onitsuka utviklet den aller første Marathon Tabi-skoen for over 60 år siden. Siden da har vi satt oss som mål at vi hele tiden skal forbedre produktene våre. Vi designer hver eneste sko slik at den er bedre enn den forrige, så jeg er stolt av det spranget vi har gjort med MetaRun,” sier dr. Nishiwaki. “I morgen vil MetaRun være ASICS’ nye standard for alle fremtidige produkter, noe som betyr enda større fordeler for alle våre kunder. Dette er bare begynnelsen på reisen,” avsluttet han.

Med bare 60 000 par i handelen på verdensbasis, vil denne limited edition-skoen gi løperne en enestående mulighet til å oppleve ASICS’ ledende skoteknologi. MetaRun markedsføres over hele verden fra 18. november, med en veiledende utsalgspris på 2500 NOK.

Mer informasjon om MetaRun: asics.com/metarun

Logg inn og følg diskusjonen på Facebook, Instagram og Twitter: #masterit, #metarun

Butikker fra 1. desember
Løplabbet, Oslo Sentrum