Betaler ut 50 millioner etter Gresvig-konkursen

Pressemelding   •   mar 10, 2020 07:00 CET

– 90 prosent av avtalt kredittramme er standard dekning, sier Morten Nordvold i Atradius.

Konkurser er som regel ensbetydende med store tap. Uprioriterte kreditorer taper ofte alt. I Gresvig-konkursen går noen leverandører nærmest helt fri. De satt på forsikring gjennom Atradius.

3. februar ramlet sportskjempen Gresvig. Da gikk Gresvig Retail Group til skifteretten. Konsernet kastet kortene. De siste årene har underskuddene vært på flere hundre millioner kroner.

Atradius med over 100 år historie driver med kredittforsikring, garanti og inkasso. Den norske delen av virksomheten forsikrer årlig  fordringer for 160 milliarder for norske bedrifter.

– Det handler om å gi mulighet for å beskytte seg mot risiko, sier adm. direktør Morten Nordvold i Atradius.

Dekker 90 prosent

5 av Gresvigs norske leverandører kommer nærmest skadefritt fra konkursen. De hadde alle forsikringsavtale med Atradius i Norge. I tillegg kommer utenlandske leverandører som hadde forsikringer gjennom Atradius internasjonalt. Forsikringsutbetalingene til norske leverandører utgjør i underkant av 30 millioner kroner.

Den største enkeltutbetalingen Atradius foretar etter Gresvig-konkursen er tett opp under 15 millioner kroner.

– Vi kan ikke gå i detaljer om våre kunders forsikringsavtaler, men tar vi utgangspunkt i vår standardavtale så dekker vi 90 prosent av tapet innenfor en avtalt kredittramme, sier Nordvold.

3700 ansatte i 50 land

Atradius er et av verdens ledende kredittforsikringsselskap og har premieinntekter på € 1,8 milliarder. Det eies av forsikringskonsernet Grupo Catalana Occidente.

– Vi er 3700 ansatte fordelt på 160 kontor i mer enn 50 land. Det gir oss viktig lokal kunnskap som gir grunnlag for gode beslutninger, sier Nordvold.

I Norge er Atradius ledende innen kredittforsikring og garantier. Selskapet støtter kundenes vekst med løsninger som bedrer kreditthåndtering, risikostyring, og sikrer økonomisk stabilitet.

– Vårt hovedmål er å fremme sikker handel. Det påvirker vårt samfunnsansvar. Bedrifter som kan handle trygt kan vokse og skape nye arbeidsplasser, sier Nordvold.

Kommentarer (0)

Kommentar