33 nye utlandsdestinasjoner i 2013

Pressemelding   •   des 20, 2013 10:20 CET

Bilbao, Catania, Palermo, Fort Lauderdale og Tel Aviv er blant de 7 helt nye utlandsdestinasjonene fra Oslo Lufthavn i år.

-Norwegians nye rute til Fort Lauderdale innebærer en spennende utvidelse av rutetilbudet til USA, sier medieansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher-Andersen.

I Bergen har Poznan og Katowize kommet til, i Stavanger Manchester, Szcecin og Ålborg – og i Trondheim, Krakow.

-Den sterke veksten i ruter til Polen skyldes nok at den sterke arbeidsinnvandring fra Polen genererer mye besøkstrafikk både hjem til Polen, men også fra Polen til bosatte polakker i Norge. De siste 8 årene har nær 80 000 arbeidsinnvandrere med familiemedlemmer fra Polen bosatt seg i Norge, sier seniorrådgiver i strategiavdelingen i Avinor, Jon Inge Lian.

Etterlengtet rute til Amsterdam
Bagasjehenting Ålesund Fra Ålesund lufthavn, som er sentrum for den maritime industrien i Norge, fikk næringslivet en lenge etterlengtet KLM-rute til Amsterdam i gave.

-Amsterdam-ruten har gjort veien til markedene i Asia, Syd-Amerika og USA betydelige kortere for mange industribedrifter i regionen. Det er utrolig viktig når du tar i betraktning at over 22 000 personer jobber innenfor den maritime industrien her oppe, sier lufthavnsjef Tor Hånde.

Tromsø-London
I Tromsø kom London-ruta til Norwegian tilbake igjen. Og kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, Ivar Helsing Schrøen, håper ruten viser seg bærekraftig denne gangen.

-Ruta representerer et kjempeløft for reiselivet i regionen, sier han.

Noen forsvant…
Men av de nye destinasjonene som kom til, forsvant også noen ut – noen svært raskt. Selskapet FlyNonstop, som hadde base i Kristiansand, hadde flygninger til 8 utlandsdestinasjoner. Men disse forsvant da selskapet måtte kaste inn håndkledet tidligere i høst.