Avinor kommenterer: Ingen planer for særskilt tilrettelegging for lavprisselskaper

Pressemelding   •   mai 25, 2016 11:52 CEST

Rygge Sivile lufthavn (RSL) besluttet i går å legge ned driften fra og med 1. november, forutsatt at Ryanair reduserer sin trafikk slik de har varslet.

Avinor har ingen planer for særskilt tilrettelegging for lavprisselskaper.

- Vi er opptatt av å legge forholdene godt til rette for våre store kunder av flyplassene, men alle flyselskaper er velkommen, så fremt man har fått tildelt slot-tider. I Avinor behandler vi alle likt og det innebærer at alle tilbys like betingelser, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor og fortsetter:

- Så fremt et flyselskap har fått tildelt slot-tider, står alle flyselskap med nødvendige godkjenninger fritt til å fly ved våre lufthavner. Her er det likebehandling av alle flyselskaper, og avgiftsnivået er fastsatt av Samferdselsdepartementet for samtlige lufthavner, sier konsernsjef Falk-Petersen.

Synd

- Jeg synes det er synd at Rygge Sivile Lufthavn ikke har funnet grunnlag for videre drift. Rygge har hatt et godt tilbud til sin kundegruppe og vært et supplement til de lufthavnene Avinor driver i Norge. Vårt inntrykk er at Rygge sivile lufthavn (RSL) har drevet meget profesjonelt, og vi har vanskelig for å se at vi eller noen andre kan drive lufthavnen med større lønnsomhet, avlsutter Falk-Petersen.

Viktig kunde

RSL har også vært en viktig kunde for Avinor Flysikring i mange år.

- RSL har i flere år vært en viktig kunde for Avinor Flysikring. Det er for tidlig for oss å si noe om hva som vil skje med våre Avinor-ansatte på Rygge. Vi vil nå ha tett dialog med RSL, berørte ansatte og deres foreninger for å finne best mulig løsninger, sier administrerende direktør i Avinor Flysikring, Anders Kirsebom.

Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo Lufthavn.