Avinor og KONGSBERG inngår avtale om verdens største satsing på fjernstyrte tårn

Pressemelding   •   aug 25, 2015 15:02 CEST

Kongsberg Defence Systems (KONGSBERG) og Avinor Flysikring AS har inngått en kontrakt for leveranse av et antall fjernstyrte tårn verdt 400 MNOK. KONGSBERG er hovedleverandør i tett samarbeid med partner Indra Navia AS.

Leveransen inneholder en komplett løsning for fjernstyring av tårntjenesten ved flere lufthavner fra ett kontrollsenter. Avinor har tidligere besluttet å investere i fjernstyrt tårntjeneste for opp til 15 lufthavner, fra et tårnsenter lokalisert i Bodø. En videre satsing forventes å omfatte flere av Avinors lufthavner. Avtalen mellom Avinor og KONGSBERG er den mest omfattende satsing på fjernstyrte tårn som noensinne er lansert innenfor internasjonal luftfart.

KONGSBERG anvender teknologi fra militære prosjekter og knytter dette sammen med Indra Navias avanserte og modne tårndriftløsninger. I denne teknologien inngår bl.a. robuste og avanserte sensorer, sikre og redundante nettverksløsninger for fjernstyring av flyplasser, samt kontroll av sanntidsdata og datalagring.

Indra Navia vil levere det integrerte fremvisersystemene basert på deres ledende Nova tårn systemer levert verden over, bl.a. til London Heathrow, Paris Charles De Gaulle, Dubai, Beijing og mange andre flyplasser.

- Vi ser fram til et tett og godt samarbeid med KONGSBERG og Indra Navia fremover. Selskapene har vist at de leverer den samlet sett beste løsningen for Avinor, i hard konkurranse med andre internasjonale aktører. Nå starter jobben for fullt med å etablere tårnsenteret og innføre framtidens tårntjeneste, sier administrerende direktør i Avinor Flysikring, Anders Kirsebom.

- Denne kontrakten med Avinor er av stor betydning med høy fokus i KONGSBERG, og et eksempel på potensialet i vårt teknologispenn og mulighetene for å hente ut synergier. Fjernstyrte tårn-løsninger er et marked i startfasen internasjonalt, sier administrerende direktør i Kongsberg Defence Systems, Harald Ånnestad.

- Indra Navia er stolt over å være en del av denne viktige og banebrytende kontrakten, som innebærer en ny anvendelse av vårt Nova-system.Med over 95% eksport av tårnsystemer fra Norge til verdens ledende flysikringsorganisasjoner og flyplasser, ser vi frem til samarbeidet med Avinor og KONGSBERG, for deretter å tilby denne unike løsningen til et voksende internasjonalt marked, sier administrerende direktør i Indra Navia, Eldar Hauge.

For redaksjonen:

Avinor, KONGSBERG og Indra vil om ca to uker invitere media til en presentasjon og demonstrasjon av prosjektet og teknologien. Her blir det mulighet for intervjuer og en nærmere besiktigelse av fremtidens løsninger for fjernstyrte tårn. Påmelding hos Johannes Dobson, telefon 906 77 262, epost johannes.dobson@kongsberg.com

For mer informasjon:

Avinor

• Kristian Løksa, Kommunikasjonssjef, telefon 934 52 603

Kongsberg Defence Systems

• Harald Ånnestad, Administrerende Direktør, telefon 920 60 087
  • Eirik Lie, Direktør, telefon 917 04 933.

Indra Navia

• Eldar Hauge, Administrerende Direktør, telefon 907 53 975
  • Andrew Paul Fiamingo, Direktør for forretningsutvikling og salg, telefon 971 67 361