Avinor søker om godkjenning for å håndtere større flymaskiner på Bodø lufthavn

Pressemelding   •   des 18, 2015 10:00 CET

Avinor anser Bodø lufthavn som er viktig lufthavn i nord, og det er derfor viktig å øke kapasiteten og ivareta operasjoner mot båt og frakt.

Bodø kommune og næringslivet i regionen har overfor Avinor, Forsvaret og Regjeringen fremholdt at det er viktig for Bodø lufthavn å ha nødvendig godkjenning for å kunne ta ned større fly både i forhold til operasjoner mot båt (cruisetrafikk) og frakt.

-Det er stor forståelse i Avinor for at Bodø lufthavn må ha den nødvendige kapasitet for å betjene regionens behov, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Sivil overtakelse i 2016 og ny sertifisering
Avinor har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å overta Bodø lufthavn 1.8.2016. Som en del av forberedelsene skal det søkes om ny sertifisering. Avinor vil da måtte beslutte om det skal søkes om sertifisering som innebærer at større maskiner kan lande på Bodø lufthavn.

Rullebaneskuldrene har over en periode hatt en standard som gjør at banen ikke er egnet til flyvninger i kategori 4 E (jumbojet). Forsvarsbygg har de siste årene gjennomført en rekke tiltak som har bedret både sikkerhetsområder og friksjonen på rullebanen. Avinor har fått gjort en vurdering av hvilke tiltak som nå gjenstår for å håndtere fly i kategori 4E, samt et kostnadsoverslag for gjenstående arbeid.

- Vi har kommet frem til at det skal søkes om en sertifisering som gjør at Bodø lufthavn kan ta ned store fly, sier lufthavnsjef i Bodø Inger Hilde W. Tobiassen.

Utbedring til 25-30 millioner kroner
Det som gjenstår i dette arbeidet er å asfaltere skuldre på hver side ut til 7,5 meter i hele rullebanens lengde og sikre at disse får tilstrekkelig bæreevne, samt utbedre en av påkjøringene. Den antatte kostnaden er 25-30 millioner.

Hvis kategori E-sertifisering oppnås, vil Bodø lufthavn allerede fra høsten 2016 kunne ta imot store fly, dog må det trolig gjøres vurdering fra gang til gang frem til alle tiltakene er gjennomført.