Flytrafikken økte i september

Pressemelding   •   okt 10, 2016 13:09 CEST

Innlandstrafikken ved Avinors lufthavner økte med 4,2 prosent og utland ble redusert marginalt med 0,8 prosent. Totalt utgjør dette en økning på 2 prosent sammenlignet med september i fjor.

Sterk økning innenriks
- Den sterke økningen i passasjertallene innenriks henger sammen med en bedring i norsk økonomi etter sommeren. Det er større optimisme både blant bedrifter og privatpersoner, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Jasper Spruit.

Nedgangen i utlandstrafikk skyldes spesielt kapasitetskutt i Stavanger og Haugesund.

Offshoretrafikken fortsetter å falle kraftig, med 18,8 prosent nedgang i september

Sterk vekst i nord og på Oslo lufthavn
Av de største lufthavnene er det sterkest vekst på Bodø (7,3 prosent), Tromsø (5,4 prosent) og Oslo (3,9 prosent).

På Oslo lufthavn var det sju dager med mer enn 90 000 passasjerer i september. Fredag 23. september var den nest travleste noensinne, med 94 631 passasjerer.

Ved Bergen lufthavn Flesland var det en marginal økning på 0,2 prosent totalt. Ved Trondheim lufthavn Værnes økte trafikken i september med 2,7 prosent totalt sammenlignet med samme måned i fjor. Trafikken ved Stavanger lufthavn Sola sank med 5,4 prosent. Innenlandstrafikken økte der med 3,5 prosent, mens utenlandstrafikken sank 18,2 prosent og offshore helikoptertrafikk hele 19,5 prosent.

Utenlands var det bare økning ved Ålesund lufthavn Vigra (4,5 prosent) og ved Oslo lufthavn (2,1 prosent).

---------------------------------------------------------------------

Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo Lufthavn.