Flytrafikken opp i juli

Pressemelding   •   aug 10, 2015 13:44 CEST

Passasjertrafikken til og fra Avinors lufthavner gikk opp med over 2 prosent i juli sammenlignet med samme måned i fjor. Innlandstrafikken gikk opp mest – med 2,7 prosent.

Utlandstrafikken gikk opp med 1,8 prosent – og i alt 4 726 456 passasjerer reiste til og fra Avinors lufthavner i juli.

Oslo Lufthavn opplevde en trafikkøkning på 3 prosent i juli sammenlignet med samme måned i fjor.

- Fraværet av god norsk sommer i år har gjort at mange nordmenn har bestilt flytur til sydligere strøk i siste liten. Økningen kommer antagelig som et resultat av dette og at fjorårets sommer i Norge var en av de beste. I sum gir det en hyggelig trafikkoppgang for oss, sier trafikkdirektør ved Oslo Lufthavn, Jasper Spruit.

Ved Bergen lufthavn var veksten på 0,2 prosent, ved Stavanger lufthavn 2,4 – og ved Trondheim lufthavn 0,7 prosent.

Antall flybevegelser til og fra Avinors lufthavner gikk ned med 3 prosent.

Så langt i år har 28 870 444 passasjerer reist til og fra Avinors lufthavner. Det er 0,8 prosent færre enn i samme periode i fjor.

Les hele statistikken her.