​Varierende trafikkvekst i januar

Pressemelding   •   feb 10, 2016 12:09 CET

Antall passasjerer som reiste til og fra Avinors 46 lufthavner økte med 1,6 prosent sammenlignet med januar 2015. Det er betydelige lokale variasjoner.

Vekst i Oslo og Trondheim

Oslo Lufthavn har i januar en vekst på 3,2 prosent sammenlignet med fjoråret. Både innland og utland vokser med henholdsvis 2,8 og 4 prosent. Totalt reiste 1 655 477 passasjerer over Oslo Lufthavn i januar.

Også ved Trondheim lufthavn, Værnes er dere flere reisende enn samme tid i fjor, med en økning på 3,5 prosent

Både ved Stavanger lufthavn, Sola og Bergen lufthavn, Flesland, går trafikken ned i januar. Flesland har en nedgang på totalt 1,5 prosent, mens Sola har en nedgang på totalt 8 prosent sammenlignet med januar 2015. På Flesland øker antall utenlandsreisende med 9 prosent, mens Sola har en reduksjon på 14 prosent for internasjonal trafikk.

Aktivitet innen olje og gass

For øvrige lufthavner i Avinors nettverk er det lokale variasjoner. Aktivitetsnivået i olje- og gassektoren har stor betydning for trafikken. I Kristiansund gir lavere aktivitetsnivå betydelig redusert trafikk, men en nedgang på 17,1 prosent. I Hammerfest derimot, gir økt aktivitet en vekst på hele 46,7%.

Fortsatt vekst i nord

Generelt ser det ut til å være en jevn økning av antall som reiser med fly i Nord-Norge. Denne tendensen har vart i flere måneder, og i januar viser tallene blant annet en vekst på om lag 10 prosent i både Tromsø, Bardufoss og Mehamn.

- Vi ser at våre lufthavner spiller en avgjørende rolle for nordnorsk reiseliv og næringsliv. Særlig på reiselivssiden opplever man en økt vekst, med økt internasjonal interesse for det landsdelen byr på, sier divisjonsdirektør Regionale lufthavner, Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.