Bakeren og Kokken kjøper GoShopping

Pressemelding   •   jan 18, 2018 16:08 CET

Bakeren og Kokken kjøper danske Go Shopping

Bakeren og Kokken kjøper danske GoShopping, som har en ledende posisjon på det nordiske e-handelsmarkedet innen kjøkkenutstyr og roboter til hjemmet. Med i kjøpet inngår blant annet webbutikken KitchenOne.

Bakeren og Kokken, som er utnevnt til årets nettbutik fem år på rad, får nå en lederposisjon i hele Norden.

Grunnleggerne av GoShopping blir deleiere i Bakeren og Kokken med en eierandel på 14,5 %, og vil bidra til det fusjonerte selskapet med ny og omfattende kompetanse.

Bakeren og Kokkens VD, Robert Henricson, peker på de ”fantastiske” mulighetene til å bli en enda sterkere aktør på markedet, når GoShopping og KitchenOne nå blir en del av Bakeren og Kokken-familien.

– Vi har allerede en sterk posisjon i Sverige og Norge – nå får vi også det i Danmark. Gjennom Bakeren og Kokken er vi kjent for vår kompetanse innen kjøkkenområdet – og gjennom fusjonen får vi inn kompetanse som gjør oss enda bedre og sterkere, sier han.

GoShopping – en prisvinnende e-handelsvirksomhet

Også Kasper Witt, som er en av tre eierne i den fremgangsrike dansk-baserte virksomheten GoShopping, ser åpenbare synergier med Bakeren og Kokken:

– Vi styrker våre muligheter og vår posisjon på markedet. Vår ambisjon er å være den største aktøren i Norden – og nå har vi tatt oss et bra stykke på veien. Samtidig får vi glede av Egmonts styrke og kunnskap innen området, sier han.

GoShopping har ved tre anledninger mottatt den danske næringslivsavisen Børsens Gasellpris, som blir delt ut til fremgangsrike og hurtigvoksende virksomheter. Selskapet har siden 2015 hatt en sterk vekst, som under 2017 forventes å gi resultater med en omsetning på drøye 185 millioner kroner. Sammen forventes de to virksomhetene å omsette cirka 400 millioner kroner.

Egmonts strategi

Nylig ble det annonsert at Egmont Publishing kjøper alle eierandeler i Bakeren og Kokken, og etter fusjonen vil forlaget fortsatt være den største eieren.

Cato Broberg, ansvarlig for e-handel innen Egmont Publishing og leder for Bakeren og Kokken kommenterer kjøpet:

– Dette er et strategisk valgt område for oss. Vi skal ha den ledende online-posisjonen i Norden, og dette er et godt skritt på veien for å nå dette målet.

Egmont satser stort på e-handel, og har samlet investeringene i en egen virksomhet innen Egmont Publishing. Totalt omsetter hele porteføljen cirka 215 MEUR, og inneholder en rekke ulike e-handelsselskap i Norden, blant annet Jollyroom, Fjellsport, Bakeren og Kokken, Med24, Nicehair og Outnorth. I tillegg har Egmont investert i flere selskap innen vekstområdet Marketing Services, med fokus på digital kommunikasjon og content marketing.

For mer informasjon vennligst ta kontakt med

Robert Henricsson, Bakeren og Kokken, +4670 6002734, robert.henricson@bagarenochkocken.seCato Broberg, Egmont Publishing, +47 918 152 95, cato.broberg@egmont.com

Bakeren og Kokken er en av Norges største nettbutikker innen kjøkkenmaskiner og kjøkkenredskaper og er kjent for å selge kvalitetsprodukter til gode priser og til fornøyde kunder. I 2016 omsatte Bakeren og Kokken for 130 millioner kroner med fortsatt sterk vekst i 2017. Bakeren og Kokken har nettbutikker i Sverige, Norge og Danmark. Bakeren og Kokken jobber for å ha de mest fornøyde kundene i bransjen og har blitt kåret til Årets e-handler av Pricerunner fem år på rad.

Bagaren och Kocken AB, Orgnr: 556747-4001, Industrivägen 39C 433 61 Sävedalen, Sverige.

www.bagarenochkocken.se
www.bakerenogkokken.no