Bilfritt Oslo - utopi eller mulighet?

Nyhet   •   des 03, 2015 09:56 CET

Det grønne skiftet skal realiseres. Byrådet har mål om å gjøre Oslo til Europas miljøhovedstad, og gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt innen 2019.

ROM-konferansen 19. januar 2016 debatterer mulighetene og utfordringene et bilfritt Oslo sentrum gir næringslivet, handelsstanden, kollektivaktører, eiendomsutviklere og innbyggerne. ROM Eiendom arrangerer konferansen.

Byråd for miljø og samferdsel er utfordret til å snakke om hvorfor Oslo skal bli bilfritt og om det vil gi et levende sentrum. Forskningsleder Aud Tennøy fra Transportøkonomisk institutt skal svare ut om Oslo overlever uten ny E18. Administrerende i Ruter og konsernsjefen i NSB skal prate om hva som skal til for å lykkes for å løse trafikkveksten med kollektivtransport.

Christian Ringnes i Eiendomsspar og Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands forening deler sine meninger om hva bilfritt sentrum vil bety for handel, hoteller og næringsliv. ROM Eiendoms Petter Eiken vil snakke om hvorfor utbygging av knutepunkt er god byutvikling som kan få flere til å reise kollektivt.

Byråd for byutvikling skal snakke om incentiver for å bygge grønt og hvordan plan- og reguleringssakene i kommunen kan støtte opp om det grønne skiftet. Avslutningsvis gir "bydoktor" Erling Dokk Holm et skråblikk på temaet.

Les hele programmet i vedlagt pdf.