Kulturskatter portrettert i storslott fotobok

Nyhet   •   des 07, 2015 16:17 CET

I fotoboken Meter over havet portretteres 33 av Norges jernbanestasjoner. På hver sin måte forteller de en del av vår kulturhistorie.

Fotograf Sune Eriksen har reist landet rundt gjennom alle årstider, i all slags vær og fanget øyeblikkene på stasjonene der og da. Eriksen har de siste årene år gjort seg bemerket med sine bilder i internasjonalt renommerte magasiner som ELLE, Monocle, Kinfolk, Wallpaper og Carls Cars. Han har vunnet flere internasjonale priser og har bidratt i en rekke bokprosjekter.

Frode Grytten er en av våre mest markante forfattere. Han fikk sitt gjennombrudd i 1999 med romanen Bikubesong, og har tidligere publisert en lang rekke ultrakorte noveller på Twitter. Med sine korte, underfundige tekster tar han oss med på reisen i Meter over havet.

Prosjektet har kommet i stand på initiativ fra ROM Eiendom. Selskapet eier og utvikler eiendommer over hele landet, og forvalter flere hundre fredete og vernete bygninger, deriblant de fleste av Norges jernbanestasjoner.

I boken portretteres stasjoner fra ulike arkitektoniske epoker med bilder og tekster samt en liten faktaboks om hver stasjon. Tekstene er også oversatt til engelsk.

Fra bokens forord: Meter over havet er en samling portretter av noen av våre jernbanestasjoner. Gjennom bilder fra hverdagen på og rundt perrongen dokumenteres den rollen stasjonene fortsatt har, ikke bare i å bringe oss dit vi skal - men også i å minne oss på hvor vi kommer fra. Stasjonene står som tidsbilder fra vår felles historie og viser hvordan jernbanen og samfunnet vårt har endret seg i takt med den teknologiske utviklingen. De representerer ulike arkitektoniske epoker og viser hvordan vi bygget dette landet, bokstavelig talt. Noen er fortsatt i full drift som viktige kollektivknutepunkt, mens andre har fått nytt liv som blomsterbutikk, kafé, sykkelverksted eller frisørsalong. Felles for dem alle er at de er viktige kulturbærere, en arv fra dem som var her før oss til dem som kommer etter.

Meter over havet utgis på Forlaget Press, og er tilgjengelig i de fleste av landets bokhandlere til kr. 399,-

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.