ROM Eiendom bekrefter stor etterspørsel etter nye, sentrale Oslo-boliger

Pressemelding   •   mai 18, 2016 14:45 CEST

Eufemias Hage i Bjørvika

Totalt 150 solgte leiligheter hittil i år er den hyggelige statusen for boligutviklingsprosjektene Grefsen Stasjon og Eufemias Hage som ROM Eiendom er medeier i. Og ROM har flere boligprosjekter på gang.

- Vi er overveldet over interessen for leilighetene og kan skrive under på at det er stor etterspørsel etter sentrale og miljøvennlige leiligheter i hovedstaden, sier administrerende direktør Petter Eiken i ROM Eiendom.

Fra de første leilighetene ved Grefsen stasjon ble lagt ut for salg i 2010, har totalt 623 blitt solgt. Når prosjektet er ferdigstilt om fem-seks år, vil det bestå av 1.100 leiligheter. Eufemias Hage blir et nytt boligkvartal i Bjørvika beliggende mellom Barcode og fjorden. Kvartalet vil bestå av totalt 145 leiligheter og skal ferdigstilles høsten 2018.

- I ROM Eiendom er vi glade for å kunne bidra til å dekke noe av Oslos enorme boligbehov. Vi er også veldig fornøyde med at leilighetene vi selger har en høy miljøstandard og ligger sentralt ved kollektivknutepunkt slik at beboerne i størst mulig grad benytter kollektive transportmidler, sier Eiken.

Redusere boligmangelen i Oslo med «fast-track»?
Boligmangelen i Oslo er et velkjent problem og et yndet diskusjonstema for lokale myndigheter, eiendomsaktører og boligkjøpere. Petter Eiken slår fast at boligproblemet er sammensatt.

- Jeg tror man kan klare å øke boligbyggingen ved å sikre at kommunen og eiendomsaktørene samarbeider godt og nært. Det viktigste er imidlertid at kommunen har en klar visjon om fremtidens Oslo og jobber konsekvent for å oppfylle denne. En idé kan være å gi spesielt bærekraftige utbyggingsprosjekter som underbygger visjonen, en slags «fast-track» i den kommunale saksbehandlingen, sier han.

ROM Eiendoms neste store boligprosjekt i Oslo er Hollenderkvartalet i Schweigaardsgate 34. Her blir 64 nye leiligheter innflyttingsklare i 2018. Salget startes opp i august 2016 og mange interessenter har allerede meldt seg.

ROM Eiendom AS er en av Norges ledende eiendomsselskap og eier, forvalter og utvikler eiendommer over store deler av landet, hovedsakelig ved kollektivknutepunkt i byer og tettsteder og langs jernbanetraséene. ROM er aktiv i alle ledd av verdikjeden, fra prosjektutvikling og utbygging til drift og forvaltning. Selskapets eiendomsportefølje er bred og inneholder alt fra kontor- og næringsbygg, jernbanestasjoner, verksteder og skoler, til boliger. ROM Eiendom er per i dag heleid av NSB, men blir 1.1.17 overført til det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket. ROM har hovedkontor i Oslo og regionskontorer i Kristiansand, Stavanger, Bergen, Skien og Trondheim.