Sterk vekst og resultatutvikling i bank norwegian

Pressemelding   •   aug 12, 2016 07:00 CEST

Konsernets totalresultat utgjorde 221,5 millioner kroner, sammenlignet med 164,9 millioner kroner i 1. kvartal 2016.

Banken viser en sterk resultatfremgang i alle markeder. Resultatfremgangen forklares av sterk utlånsvekst, stabile marginer, god kostnadskontroll og stabil kredittkvalitet.

Den sterke kunde- og utlånsveksten fortsatte i 2. kvartal, med en utlånsvekst på 2.380 millioner kroner, mens innskuddene økte 3.713 millioner kroner. Banken rekrutterte 81.300 nye kunder i 2. kvartal.

Som følge av sterk vekst, ble det i andre kvartal foretatt en emisjon på til sammen 340 millioner kroner og Norwegian Finans Holding ASA ble notert på Oslo Børs 17. juni 2016 med tickerkoden NOFI.

Bank Norwegian har en sterk kapitalsituasjon med en ren kjernekapitaldekning på 14,0 %.

Banken opprettholdt den sterke likviditetsposisjonen i 2. kvartal ved hjelp av god innskuddsvekst.

Bank Norwegian startet driften i november 2007 og tilbyr forbrukslån, kredittkort og innskudd til personkunder gjennom internett i det nordiske markedet. Bank Norwegian tilbyr, i samarbeid med flyselskapet Norwegian, et kombinert kredittkort og fordelskort. Banken startet virksomheten i Sverige i mai 2013. I desember 2015 lanserte banken virksomhet i Danmark og Finland, hvor det i første omgang ble tilbudt lån og innskudd, mens kredittkort ble lansert i juni 2016.

Banken har ved utgangen av 2. kvartal 2016 en kundemasse på 757.900 kunder, fordelt på 543.000 kredittkortkunder, 113.300 lånekunder og 101.600 innskuddskunder.

For ytterligere informasjon, se delårsrapport for 2. kvartal 2016 og investorpresentasjon for 2. kvartal 2016 som ligger tilgjengelig på:

Administrerende direktør Erik Jensen; tlf nr: 92634501
eller Finansdirektør Pål Svenkerud; tlf nr: 93403904